onsdag 29. juli 2020

Esekiel 20

Guds løfter og Israels ulydighet

Dagens kapittel starter med at noen av de eldste kommer til profeten for å spørre Herren om råd.
Det er jo bra at de kommer, jeg skulle jo tro det var fordi de ønsket å vende om, eller hadde et håp til Gud. Men fikk kanskje ikke det svaret de håpet på... For Israel hadde igjen vært ulydig og gått sine helt egne veier, gjort mye galt og tilbedt andre guder. 

Så i stede for råd, får disse mennene høre hele sin historie, om hvordan Gud hadde ført dem med mektig hånd ut av Egypt. De får høre om Guds lover og løftet om at Han ville være med dem og lede dem inn i det lovede landet. Men de var ulydige... igjen og igjen..

Slutten på kapitlet forteller om skam, men også om en Gud som handler helt annerledes enn oss mennesker. Vi vil gjerne gi igjen som fortjent. Men heldigvis har vi en Gud som gir oss frelse, ufortjent av bare nåde.

40 For på mitt hellige fjell, på Israels høye fjell, sier Herren Gud, skal hele Israels ætt tjene meg, alle som er i landet. Der skal jeg vise dem min godvilje. Jeg vil spørre etter offergavene deres og etter førstegrøden som dere bærer fram, alt dere vier til Herren. 41 For den gode offerduftens skyld vil jeg vise min godvilje når jeg fører dere bort fra folkene og samler dere fra landene hvor dere er spredt, og åpenbarer min hellighet blant dere, mens de andre folk er vitne til det. 42 Dere skal sanne at jeg er Herren, når jeg fører dere til Israels land, det landet som jeg med løftet hånd lovte å gi deres fedre. 43 Der skal dere minnes deres atferd, alt dere gjorde dere urene med. Og dere skal kjenne avsky for dere selv fordi dere gjorde så mye ondt. 44 Dere skal sanne at jeg er Herren, når jeg for mitt navns skyld handler slik med dere og ikke som dere hadde fortjent, Israels ætt, etter deres onde ferd og skammelige gjerninger, lyder ordet fra Herren Gud.

Efeserbrevet 2;8 sier
 7 Slik ville han i de kommende tider vise sin uendelig rike nåde og sin godhet mot oss i Kristus Jesus.  8 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem.

Herre, takk for at vi kan komme fram for deg akkurat som vi er. Du som kjenner og vet alt. Takk for frelsens gave, av nåde. Takk for at du har en god plan for meg. For alle som søker deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar