søndag 26. juli 2020

4.Mos 6

Moses fortsetter å undervise om loven i dagens kapittel. I dag er det loven om nasireere. En nasireer er en mann eller kvinne som har gitt et løfte om å være viet til Gud over en tid (for noen var det et livskall) 

  5 Så lenge hans nasireerløfte gjelder, må det ikke komme rakekniv på hans hode. Helt til det er slutt på den tiden da han er viet til Herren, skal han være hellig. Han skal la håret på hodet vokse og henge fritt. 

Jeg har alltid tenkt at Jesus ble kalt en nasareer fordi han kom fra Nasaret (og det stemmer jo også :-) Men ordet som ligner veldig (nasireer) hadde større betydning. Kanskje derfor han ofte blir tegnet med langt hår også? :-)

Men det var ikke bare håret som måtte vokse når de skulle inngå et slikt nasireerløfte. De måtte også avstå fra alt som hadde med vin og gjøre. Enten det var drueplanten eller vanlig saft. Som om de måtte avstå fra det som gir menneskelige nytelser. 
I dag ville det nok gjelde mer enn vin. Det er mye i vårt kosthold som er rene nytelser, uten å være god næring for kroppen... Ja, ikke bare føde forresten. Det er mye i vår tid som stjeler oppmerksomhet. TV og data for eksempel. Hvem klarer å legge bort mobilen en hel dag...?

Selv om Gud ikke krever et nasireerløfte, tror jeg det er viktig å sette av konsentrert tid. For vår egen del rett og slett. Tid hvor vi kobler oss av stress-karusellen, og "setter oss ned ved Jesu føtter" og bare ER. 

Kapitlet avslutter med Herrens velsignelse. En velsignelse det ligger et løfte i. Kjenner jeg blir både rørt og glad over dette. Det har stor betydning, og brukes ofte også i dagens kirker.

22 Herren sa til Moses: 23 Du skal tale til Aron og hans sønner og si til dem: Når dere velsigner israelittene, skal dere si:
   
 24 Herren velsigne deg og bevare deg! 25 Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! 26 Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!
   
 27 Når de således uttaler mitt navn over israelittene, vil jeg velsigne dem.



Herre, i dag vil jeg takke for velsignelsen. Takk for at jeg får være barn av Deg, og være i din nærhet. Du er alltid nær meg - men jeg trenger også å stoppe opp og være nær deg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar