onsdag 1. juli 2020

1.Tess 1 og 2

En sterk hilsen starter dagens kapitler.

Paulus, Silvanus og Timoteus hilser menigheten i Tessalonika, som har sitt liv i Gud Fader og i Herren Jesus Kristus. Nåde og fred være med dere!
 2 Vi takker alltid Gud for dere alle når vi nevner dere i våre bønner.  3 For vår Gud og Fars ansikt husker vi på dere og tenker stadig på hvordan deres tro viser seg i gjerning, deres kjærlighet i arbeid, og deres håp til vår Herre Jesus Kristus i utholdenhet. 4 Vi vet jo, brødre, som Gud elsker, at dere er utvalgt.  5 For da vi forkynte evangeliet hos dere, skjedde det ikke bare i ord, men også i kraft, ved Den Hellige Ånd og med full overbevisning. Dere vet selv hvordan vi opptrådte hos dere; vi tenkte bare på dere.  6 Og dere tok oss, ja, Herren selv, til forbilde, og under store trengsler tok dere imot Ordet med den glede som Den Hellige Ånd gir.  7 Slik ble dere et eksempel for alle dem som tror


Det er mange menigheter som trenger ny kraft! Så i dag vil jeg gjerne be; Kom Hellige Ånd og hjelp oss!

Det neste kapitlet viser også at Den Hellige Ånds kraft de fikk, var mer enn følelser... den var noe de virkelig trengte - og som ga dem den kraft de hadde behov av.
Det er kanskje det vi mangler mest... å kjenne BEHOV. Vi har det så godt, at dette med savn og lengsel etter det åndelige, kommer i andre rekke...


Dere vet selv, brødre, at vårt besøk hos dere ikke var forgjeves.  2 Enda vi like før hadde vært utsatt for lidelser og mishandling i Filippi – noe dere kjenner til – fikk vi av vår Gud frimodighet til å tale Guds evangelium til dere, selv om det var en hard kamp. 


 13 Og derfor takker vi alltid Gud: Da dere fikk overgitt det Guds ord som vi forkynte, tok dere imot det, ikke som menneskeord, men som det Guds ord det i sannhet er. Det virker nå med sin kraft i dere som tror. 

Enda en oppmuntring til å bare fortsette å lese og studere Ordet. Det er levende og virkekraftig. Det virker ikke alltid slik... jeg vet. I blant kan det være nokså tørt å lese, andre ganger rører det hjertet. 
Men er det ikke slik med mat også? I blant smaker det fantastisk, andre ganger er det bare noe jeg må spise... Uansett er den viktig for kroppen.

Ordet - jeg tror på langtidsvirkningen :-D Den gir styrke når jeg trenger det. Jeg har ofte opplevd at Ord dukker opp i meg når jeg trenger det. Om jeg ikke hadde lest, ville jeg jo ikke hatt det i meg. 
Så med lengsel og håp i hjertet, vil jeg bare fortsette å lese og reflektere over det jeg finner i Ordet. 

Herre, i dag vil jeg be for de troende her i Norge. Åh som vi trenger en ny vind av Den Hellige Ånd! 

Jeg kom til å tenke på Ordet fra Jes 43 og legger de ved som en del av min bønn i dag;

   
 18 Tenk ikke på det som hendte før,
        akt ikke på det som en gang var!
   
 19 Nå skaper jeg noe nytt.
        Det spirer allerede fram.
        Merker dere det ikke?
        Ja, jeg legger vei i ødemarken
        og stier i ørkenen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar