mandag 29. juni 2020

Ord 22

Fra dagens kloke ord av Salomo, velger jeg ut disse;

1 Godt navn er mer verdt enn stor rikdom,
å være avholdt er bedre enn sølv og gull. 
2 Rike og fattige møtes,
Herren har skapt dem alle.
9 Velsignet blir den som er god mot andre,
for han deler sitt brød med de fattige. 

Salomo var selv svært rik, men han så likevel at verdier og rikdom ikke først og fremst handlet om penger. Den viktigste verdien for Salomo var visdom og medmenneskelighet. 

17 Vend øret til og hør vismenns ord,
rett ditt sinn mot den kunnskap jeg gir. 
18 Det er godt om du gjemmer dem i ditt indre
og stadig har dem på leppene.
19 For at du skal sette din lit til Herren,
forkynner jeg dem for deg i dag.

Å lese Ordet daglig - jeg tror på den velsignelsen den kan gi. Det å "stadig ha dem på leppene" :-D

24 Vær ikke venn med en sinnatagg,
og slå ikke lag med bråsint mann,
25 så du ikke venner deg til hans veier
og setter en felle for ditt liv.

Dette handler ikke først og fremst om å vende noen ryggen. Det handler om å velge sin omgangskrets, og hva slags type mennesker jeg velger til å påvirke meg. For enten vi vil det eller ei.... så påvirkes vi av det miljøet vi er i. Kanskje ikke med en gang, men absolutt over tid.
Det gjelder ikke bare valg av venner. Det kan være valg av jobb, klubb eller til og med kirke. Jeg kan ikke ta vare på andre, om jeg ikke tar vare på meg selv.

Herre, i dag vil jeg først og fremst be om hjelp til å være en som bygger gode miljøer. Jeg ber for kirken jeg går i. Jeg ber for min arbeidsplass. Og jeg ber for mine venner og min familie. Ett av Ordene i dag er "Velsignet er den som er god mot andre" - det mottoet vil jeg bære med meg i dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar