tirsdag 23. juni 2020

2.Kong 15

Det handler om flere konger i dagens kapittel, og mange av dem gjorde det som var ondt i Herrens øyne. Og for noen typer det var også?! Det var folk som reiv til seg makta med både vold og død, og andre igjen som brukte sin makt til grusomme ting...Av og til er skille mellom det onde og det gode, svært tydelig. 

Jeg satt og tenkte på hvilken sorg det må ha vært for Gud og se alt dette onde skje - han som hadde skapt alt så vakkert. Den gangen sa Gud "å se det var såre godt" Men blant flere av disse kongene var det rett og slett "såre vondt"

To av kongene klarte å skille seg ut, på tvers av hva alle andre gjorde. Men det var likevel vanskelig for dem å få alle andre med seg på dette. Om begge kongene står det;

Men offerhaugene ble ikke nedlagt. Folket fortsatte å slakte og ofre på haugene. (v.4 og 35)


Det krever mot å skille seg ut, og gjøre ting helt annerledes enn alle andre. Men i blant er det akkurat det som må til. Det kan til og med være farlig å gjøre "som alle andre"... i alle fall om de fører på ville veier.
Herre, måtte jeg være våken så jeg går den rette vei. For "alle andre" er en sterk leder. 
Derfor søker jeg deg Herre, og takker for løftet om at du bevarer og beskytter og veileder. Det er Deg jeg må se på først og fremst - ikke alle andre.

Jeg legger ved salme 139 som min bønn og takk i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar