onsdag 24. juni 2020

Ord 21

Fra dagens kloke Ord av Salomo, velger jeg ut disse;

1 Som bekker med rennende vann
er kongens hjerte i Herrens hånd;
han leder det dit han vil. 
2 Selv kan mannen synes
at hele hans ferd er rett,
men Herren prøver menneskenes hjerter. 
3 Å gjøre det som er rett og rettferdig,
er mer verd for Herren enn offer.

5 Den flittiges tanker fører til vinning,
men hastverk bare til tap.

9 Det er bedre å bo i en krok på taket
enn å være i hus med en trettekjær kvinne.
19 Det er bedre å bo i et øde land
enn hos en arg og trettekjær kvinne.
(Jeg vil legge til at det samme gjelder en kranglefant mann...)

13 Den som lukker sitt øre for de fattiges skrik,
skal selv måtte rope uten å få svar.

23 Den som vokter sin munn og sin tunge,
berger sitt liv fra nød og trengsel.

Det er et vers i salme 139 som ofte har vært godt for meg; 
"Før jeg har et ord på tungen vet du det Herre, fullt og helt"
Jeg har funnet trøst i at Gud forstår meg, 
også når jeg strever med å finne ord til min bønn.
Men i dag fikk dette verset en ny mening. 
Gud vet ordene allerede før jeg har sagt dem, 
derfor vil jeg be i dag, om at Gud må bevare min tunge,
og stoppe meg om jeg er i ferd med å si ting jeg ikke burde...
Hjelp meg å heller være en tunge som trøster og oppbygger,
både store og små :-) Velsigne dagen i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar