fredag 20. mars 2020

Ord 8

Kong Salomo setter visdommen høyt. Han vet at den var en gave fra Gud. Hans råd er at også vi skal ta imot denne visdommen fra Gud. Fra dagens kapittel kan vi lese;

10 Ta imot min advarsel heller enn sølv,
den kunnskap jeg gir, framfor utsøkt gull. 
11 For visdom er bedre enn perler,
ingen skatter kan lignes med den. 
12 Jeg, visdommen, har klokskap til granne,
jeg har kunnskap og gir gode råd.


Fra v.22 får vi høre om visdommens opphav. Han var der før verden ble skapt. Han var tilstede under skapelsen. Snakker han om Jesus? Eller om Guds store visdom? Jeg er ikke sikker. Men fra v.32 er det som om Gud kaller på oss. Han som vil gi oss av sin visdom gjennom sitt Ord.

32 Så hør nå på meg, mine barn!
Sæle er de som følger mine veier.
33 Hør på min formaning,
og slå ikke vrak på den!
Så skal dere bli vise.
34 Sæl er den som hører på meg,
som daglig våker ved mine dører
og holder vakt ved mine porter.
35 For den som finner meg, finner livet

og får nåde hos Herren.

Herre, takk for Ordet. Det er mer enn bare ord og historie. Det er LIV i dem. 
Det er nok ikke alltid jeg ser det... Noen ganger blir det bare ord. Andre ganger er det som om de åpner seg helt spesielt. Som Jeremia beskriver (15;16)

Jeg fant Dine Ord og åt dem, de var til glede for meg, og det var en fryd for mitt hjerte at Ditt navn er nevnt over meg, Herre, Allhærs Gud. 

Jeg ber Deg Herre, vær hos meg når jeg leser Ordet, så jeg virkelig SER hva Du vil gi meg gjennom dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar