lørdag 13. juli 2019

Salme 25

Dagens salme er en bønn, og en proklamasjon på hvem Gud er. 

Jeg plukker fram fra versene og lar de være min bønn i dag.

Herre, jeg løfter min sjel til deg,
   
  2 jeg setter min lit til deg, min Gud.


  4 Herre, vis meg dine veier,
        og lær meg dine stier!
   
  5 La meg få vandre i din sannhet;
        lær meg, Gud, for du er min frelser.
        Jeg venter dagen lang på deg.


 8 God og rettvis er Herren;
        derfor viser han syndere veien.
   
  9 Han leder de arme til det som er rett,
        og lærer de hjelpeløse sin vei.
   
 10 Alle Herrens stier
        er miskunn og trofasthet
        mot dem som holder hans pakt og hans bud.
   
 11 For ditt navns skyld, Herre,
        tilgi min synd, for den er stor!
   
 12 Hver den som frykter Herren,
        lærer av ham den vei han skal velge.
   
 13 Han skal alltid ha det godt,
        og hans ætt skal arve landet.
   
 14 Herren har fortrolig samfunn
        med dem som frykter ham,
        i pakten med ham får de rettledning.
   
 15 Jeg vender alltid mine øyne mot Herren,
        for han drar mine føtter ut av garnet.
   
 16 Vend deg til meg og vær meg nådig


   20 Bevar mitt liv og fri meg ut,
        la meg ikke bli til skamme,
        for jeg tar min tilflukt til deg.
   
 21 La oppriktighet og rettsinn verne meg, Herre,
        for jeg setter mitt håp til deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar