søndag 14. juli 2019

Jes 52

Det er virkelig fest og lovsang i dagens kapittel. Om jeg husker historien rett, så er det stor glede i Israel for friheten de nå får etter 70 år i fangenskap.

Sion, våkn opp,
        våkn opp og kle deg i kraft!
        
Ta på deg ditt høytidsskrud,
        Jerusalem, du hellige by!
        For ingen uomskårne eller urene
        skal heretter komme inn i deg.
   
  2 Ryst av deg støvet, reis deg opp,
        og sett deg på tronen, Jerusalem!
        Løs lenkene du har om halsen,
        du hærtatte Sion-datter!
   
  3 Så sier Herren:
        Dere ble solgt for ingenting,
        og uten betaling skal dere løses ut.


6 Derfor skal mitt folk
        få lære mitt navn å kjenne,
        ja, den dagen skal de skjønne
        at det er jeg som sier: «Her er jeg!»

   
  7 Hvor fagert det er
        når den som bringer gledesbud,
        kommer løpende over fjell,
        melder fred og bærer godt budskap,
        forkynner frelse og sier til Sion:
        «Din Gud er konge!»
   
  8 Hør, dine vaktmenn roper høyt,
        de jubler alle sammen.
        Like for sine øyne ser de
        at Herren vender tilbake til Sion.
   
  9 Bryt ut i samstemmig jubel,
        Jerusalems ruiner!
        For Herren trøster sitt folk
        og løser ut Jerusalem.
   
 10 Herren viser sin hellige arm
        for alle folkeslags øyne.
        Hele den vide jord får se
        frelsen fra vår Gud.



Det er fantastisk å lese om Guds frelse og håp, og gleden over friheten. Om Gud som vår konge. Oppfordringen i starten er spennende. Hvordan kan jeg kle meg i kraft? Det ser for meg ut til at det er noe Gud gir til meg - som jeg i tro kan kle på meg.
Kom til å tenke på Paulus ord i Ef.6 "Ta på deg Guds fulle rustning" Vil jo si at også det handler om å kle seg i kraft :-) 

Herre, takk for frelsen! Takk for gaven det er å få være ditt barn. Takk for at Du kan gjøre meg sterk! Hjelp meg å ta det i mot i tro, og lære meg hvordan jeg dag for dag kan kle meg i kraft :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar