onsdag 19. juni 2019

Matt 20

I dagens kapittel er det mye å reflektere over, men de nne travle morgen hadde jeg bare tid til å lese. Vi kan jo reflektere sammen i løpet av dagen, så lager jeg noen notater senere :-) Du finner dagens kapittel her

----------------  
kl.16.00

Det finnes flere historier som skal fortelle hva himmelriket er. I dagens kapittel sammenlignes himmelriket med en vingård. Eieren setter folk i arbeid og avtaler dagslønnen på forhånd. Noen arbeider hele dagen, mens andre kommer inn helt mot slutten av dagen. 
Da lønnen blir utbetalt, får de alle samme sum i lønn, uavhengig av hvor lang eller kort dagen har vært. Da skjer det noe morsomt. De som først hadde vært fornøyd med lønnen, ble plutselig misfornøyd. Ikke fordi de fikk mindre enn avtalt (for de fikk det de hadde blitt enige om) Det var når andre fikk det samme, helt ufortjent.... at de ble misunnelige og følte seg urettferdig behandlet. 
Det var ikke rettferdig heller - jeg ser den. 

Det er menneskelig, sant? Vi kan se på hverandre også, og lure på "hvorfor blir han mer velsignet enn meg...? Hvorfor får han bønnesvar og ikke jeg? Jeg er til og med mer åndelig....? 
Eller jeg kan tenke; "Det er ikke rart jeg opplever lite, jeg gjør alt for lite for Gud..."

Historien om vingårdsmannen som ga samme lønn til alle, gjør meg glad, for den viser Guds nåde.
Uansett hvor gode vi er, og hvor bra vi gjør det
eller hvor dårlige vi måtte være, og hvor mislykket ting kan bli 
- det vil aldri gjøre oss mer eller mindre fortjent til frelsen.
Frelsen er en gave. Vår gave bli å tjene Ham med det vi kan, i takknemlighet. 



I v.17-19 forutsier Jesus igjen sin død og oppstandelse. Det skulle ikke være noe tvil når det virkelig hendte.

Himmelriket er så annerledes enn vår kultur. Det har vi nettopp hørt i lignelsen om vingårdsmannen.
Og når Sebedeus sønnenes mor kommer til Jesus og håper på stor status for sine sønner, får hun nok et uventet svar;


 25 Men Jesus kalte dem til seg og sa: «Dere vet at folkenes fyrster er herrer over dem, og de mektige menn hersker over dem med makt. 26 Slik er det ikke blant dere. Den som vil være stor blant dere, skal være de andres tjener, 27 og den som vil være den fremste blant dere, skal være de andres trell. 28 Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Tenk, det er Han vi tror på!

Helt til slutt møter Jesus to blinde menn som roper på ham, og Jesus spør om noe som antagelig var ganske opplagt. Som om Jesus oppmuntrer til å sette ord på det :-) 

33 De svarte: «Herre, la oss få synet!» 34 Jesus syntes inderlig synd på dem, og han rørte ved øynene deres. Straks kunne de se, og de fulgte ham.

Navnet til vår Gud "JEG ER" - det navnet passer så utrolig bra. For Gud er MYE! Mer enn det er mulig å beskrive. Her på slutten er han BARMHJERTIG, en Gud med inderlig medfølelse. 

Jesaja 9 har en nydelig beskrivelse av hvem Gud er. 

 6 For et barn er oss født,
        en sønn er oss gitt.
        Herreveldet er lagt på hans skulder,
        og hans navn skal være:
        Underfull Rådgiver, Veldig Gud,
        Evig Far og Fredsfyrste.


I dag takker jeg for at jeg får være Guds barn, av nåde. 
Jeg takker for det spennende livet i GUDS RIKE


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar