mandag 17. juni 2019

Job 24

Job fortsetter å beskrive  det mørket han føler, og henter mange bekreftelser i det han ser rundt seg... Han er tydelig fortvilet, og siste verset minner nesten om en bønn som trygler om å bli motsagt. 

  25 Er det ikke så?
        Kan noen si at jeg lyver,
        og gjøre mitt ord ugyldig?


Han trenger sårt trøst, men finner det ikke. Enda... 

Job beskriver et mørke rundt seg, og mye av det er faktisk sant. 
Men hva gjør dette med Job? Han som har det så utrolig tøft selv akkurat her; han må jo oppleve mørket enda sterkere, når han tar innover seg også andres mørke og smerte?


Hvordan har du det på mørke dager...?
Jeg må innrømme at jeg på slike dager gjør som Job her. Jeg finner flere bekreftelser på hvor mørkt det er... også blir mørket liksom enda mørkere.


Om jeg er glad, og opplever gode dager, gjør jeg det samme. Dvs, da finner jeg glade historier som bekrefter hvor godt jeg har det.

Tenk om jeg på mørke dager i stede kunne hente fram gode og glade bekreftelser, som bygger meg opp...? Det er DET jeg trenger da! 

Som jeg ofte siterer fra Ordspråkene; Glede i hjerte gir god helse, mismot tærer på marg og bein.... 


Herre, i dag ber jeg for de som opplever mørke. Takk for at Du er der, i mørket. Kong David skriver i salme 139 "Mørket er ikke mørkt for deg, Mørket er som lyset"  Måtte du gi dem håpets lys!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar