mandag 10. juni 2019

Jes 45

I dagens kapittel er det Gud selv som holder en mektig tale :-) om hvem Han ER og hva han gjør. Hele kapitlet er verdt å lese! Selv om jeg ikke forstår alt, finner jeg mye trøst i det jeg forstår.

  2 Jeg vil gå foran deg.
        Høyder vil jeg jevne ut;
        dører av bronse vil jeg sprenge,
        og bommer av jern vil jeg slå i stykker.
   
  3 Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket,
        og rikdommer, gjemt på hemmelige steder,
        for at du skal vite at jeg er Herren,
        Israels Gud, som har kalt deg ved navn.
   
  4 For min tjener Jakobs skyld,
        for Israel, som jeg har utvalgt,
        har jeg kalt deg og gitt deg et hedersnavn,
        enda du ikke kjente meg.

   
  5 Jeg er Herren, det er ingen annen,
        foruten meg er det ingen Gud.
        Jeg har spent beltet om livet på deg,
        enda du ikke kjente meg,
   
  6 for at folk fra øst til vest skal vite
        at det ikke er noen ved siden av meg.
        Jeg er Herren, ingen annen.


Alle disse løftene har jeg trodd var til Israel - ja til meg også, siden jeg i dag er " av Abrahams barn" Men disse ordene var til en som ikke kjente Gud. Han skulle få oppdage hvem Gud ER. Nå var Guds agenda ISRAEL, men det var denne fremmede som skulle få oppleve dette som beskrives her. Israel var i fangenskap, og dette er måten Gud redder dem ut på. Fantastisk!

 13 I rettferd har jeg vakt opp en mann
        og jevnet alle hans veier.
        Han skal bygge opp igjen min by
        og sende mitt bortførte folk hjem
        uten vederlag, uten betaling,
        sier Herren, Allhærs Gud.


Tenk hva Gud kan gjøre, også for de som ikke kjenner ham. Oppmuntring til å be!!

 22 Vend deg til meg og bli frelst,
        hele du vide jord!
        For jeg er Gud, og ingen annen.
   
 23 Jeg har sverget ved meg selv,
        et sannhetsord har gått ut fra min munn,
        et ord som jeg ikke tar tilbake:
        Hvert kne skal bøye seg for meg,
        hver tunge skal sverge meg troskap.
   
 24 Om meg skal de si:
        «Bare hos Herren er frelse og kraft.»
        Skamfulle skal de komme til ham,
        alle som brenner av harme mot ham.
   
 25 Ved Herren skal hele Israels ætt
        få rettferd og juble av glede.


For Israels ætt (v.25) og for hele den vide jord (v.22) 
Også for Åros og områdene rundt her :-) som vi ber for i dag.
Gud er god!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar