mandag 24. juni 2019

1.Kor 8

Dagens kapittel åpner slik;

Når det gjelder kjøtt som har vært ofret til avgudene, er det nok så at vi alle har kunnskap. Men kunnskap gjør hovmodig, det er kjærligheten som bygger opp.  2 Om noen tror at han har kunnskap om noe, da vet han ennå ikke det han burde vite. 

Nå er kunnskap viktig, så absolutt. Selv bibelen snakker varmt om det å ha visdom. 
 8 Se, du vil ha sannhet i menneskets indre,
        så lær meg visdom i hjertets dyp! 
(salme 51)

  10 For du får visdom i hjertet,
        og kunnskap skal gjøre deg glad. 
(ord 2)


Men dagens kapittel viser også at kunnskap kan gjøre hovmodig.... og rive ned framfor å bygge opp. Kunnskapen kan ikke stå alene, den må ha en viktigere ingrediens; kjærligheten.

Å føre andre til fall... Her er det nevnt offerkjøtt. I vår kultur er ikke dette et problem. Men vi har andre ting. Alkohol f.eks. Eller overflod av sukker. Mine holdninger og det jeg spiser, eller serverer, påvirker andre. Og vi er ikke like sterke på alle områder. Jeg har et ansvar, som Paulus beskriver i dagens kapittel.

I dag ber vi for det kristne fellesskapet. Måtte kjærligheten få vokse, så vi bygger hverandre opp til et sterkere fellesskap. Takk for at du gir oss både kunnskap og kjærlighet. Kjærligheten vil alltid være det viktigste!

1.Joh 4 sier;

 7 Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.  8 Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet.  9 Og Guds kjærlighet ble åpenbart blant oss da han sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle ha liv ved ham. 10 Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. 11 Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. 12 Ingen har noen gang sett Gud; men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar