søndag 23. juni 2019

Jes 48

Dagens kapittel åpner med å fortelle noe helt nytt

 Fra nå av kunngjør jeg noe nytt,
        skjulte ting som du ikke vet om.
   
  7 Nå blir de skapt, ikke før i tiden.
        Du har ikke hørt om dem før i dag,
        for at du ikke skulle si:
        «Jo, dette visste jeg.»
   
  8 Du har verken hørt eller visst det før,
        ditt øre var heller ikke åpent for det.

Selv om noe nytt er spennende, var det siste linje som fanget min oppmerksomhet... 
Gud visste det, at de ikke var klare for å høre, før nå. 
Det kan være mange grunner til det å ikke være i stand til  ta imot, eller klare å høre. 

I dagens kapittel har mange beskrivelser på hva som kan ha vært grunnen...
Hør dette, Jakobs ætt,
        dere som bærer Israels navn
        og er runnet av Judas kilde,
        dere som sverger ved Herrens navn
        og bekjenner Israels Gud,
        men ikke i sannhet og rettferd!
....  4 Jeg visste at du er strid,
        at din nakke har jernharde sener,
        og din panne er som bronse.
....  Jeg visste jo godt hvor troløs du er,
        fra mors liv av ble du kalt en sviker.

Ikke mye positivt å finne her... egentlig. Og likevel er dette et folk som Gud ønsker å redde, for sin egen skyld

 11 For min egen skyld griper jeg nå inn,
        ellers ville jeg bli vanæret!
        Min ære gir jeg ikke til noen annen.
 

Og så kommer de vakre versene som viser at Gud på tross av disse harde ordene, har gode ønsker for sitt folk. Som om han er frustrert over at de ikke selv ser hvor bra dette er ... :-)

17 Så sier Herren, din forløser,
        Israels Hellige:
        Jeg er Herren, din Gud.
        Jeg lærer deg det som gagner,
        og fører deg på den vei du skal gå.
   
 18 Å, ville du høre på mine bud!
        Da skulle din fred bli som elven,
        din rettferd som havets bølger.
   
 19 Din ætt skulle bli så tallrik som sand,
        dine etterkommere som sandkorn;
        deres navn skulle ikke slettes ut
        og aldri strykes ut hos meg.
 

Guds folk er her i fangenskap (70 år) og Han har en frelsesplan som Han gjennomfører. 

Et bilde på det som en gang skulle komme, gjennom JESUS. Guds frelsesplan for deg og meg.

Herre, i dag takker jeg for at Du gjennomførte frelsesplanen! For ditt navns skyld. Du er Hellig. Din er æren. Tenk at jeg får være ditt barn,  på tross av den jeg er. Tenk at du har gode ønsker for meg. Hjelp meg Herre, å være mottagelig og lydhør når det er noe Du vil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar