torsdag 6. juni 2019

1.Kor 6

Dagens kapittel starter med at Paulus tar et oppgjør med de som ligger i strid med hverandre. Han oppfordrer til å heller lide urett, framfor å gå til rettsak mot hverandre.... 
Jesus snakket også om å vende det andre kinnet til. 
Jeg tror så absolutt at det er bra å strekke seg så langt det er mulig. 
Men av og til trenger vi hjelp....sant...?

Han tar også et oppgjør mot de som lever i synd. Vi er frelst av nåde, og nåden er ny hver morgen. Men den er ikke et påskudd til å ikke ta tak i det som er galt. 


Men nå er dere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd.
12 Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg. 



Hvor fri er jeg...? Jeg har lov til alt. 
Er jeg fri da? Dersom noe har makt over meg, er jeg ikke det... 
Joda, fri til å velge :-)
Jeg er frelst av nåde. Ikke bare fra noe - men også til noe. Til et bedre liv. Og Gud vil sette meg fri fra det som binder meg. Det er hva jeg bør velge. 

 19 Vet dere ikke at deres legemer er et tempel for Den Hellige Ånd som er i dere, og som dere har fått av Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv: 20 Dere er kjøpt, og prisen betalt. Bruk da legemet til Guds ære!

Herre, takk for livet jeg har i Deg. Takk for Din kjærlighet og nåde. Takk for at Du ønsker at jeg skal være fri. Det er kraft i Jesu blod - ikke bare til å rense fra all synd, men også til å bli satt fri!
Jeg tilhører en hellig Gud, og er kalt til et hellig liv...

Fra Ef.1 leser vi bl.a.
 7 I ham har vi forløsningen
        som ble vunnet ved hans blod,
        tilgivelse for syndene.
        Så stor og rik er hans nåde,
   
  8 som han i rikt mål har latt oss få.
        Slik gav han oss all visdom og innsikt,

 12 Slik skulle vi være til pris og ære for hans herlighet,
        vi som alt nå har satt vårt håp til Kristus.



AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar