onsdag 5. juni 2019

Jes 44

Fra dagens kapittel leser vi;

Hør nå, Jakob, min tjener,
        Israel, som jeg har utvalgt!
   
  2 Så sier Herren, din skaper,
        han som har formet deg
        og hjulpet deg helt fra mors liv av:
        Vær ikke redd, min tjener Jakob,
        Jesjurun, du som jeg har utvalgt!
   
  3 Jeg øser vann på den tørstende jord
        og lar bekker risle over det tørre.
        Min Ånd vil jeg utøse over din ætt,
        min velsignelse over din etterslekt.
   
  4 De skal vokse opp som siv mellom vann,
        som popler ved bekkefar.
   
  5 En skal si: «Jeg tilhører Herren»,
        en annen skal kalle seg med Jakobs navn.

        En skal skrive i sin hånd: «For Herren»,
        og Israel skal han få som hedersnavn.
 


"Jakob min tjener" - jeg hører jo hvem Ordene var til. Samtidig finner jeg trøst i to ting. Det ene er at dette viser hvilken Gud vi tror på, omsorgsfull og kjærlig. Det andre jeg finner trøst i, er Ordene jeg valgte å utheve. 
Som om Gud snakker om den ene (hedningen) og den andre (jøden) - men det er selvsagt mine egne tolkninger. Vet ikke om profeten mente akkurat det her. Men det er i alle fall en sannhet at Gud er Far for oss alle.

En annen spennende ting som kommer fram i dagens profetkapittel, er beskrivelsen av mennesker som "skaper" seg egne guder (v,9-18) som de tilber. Guder helt uten liv og kraft, men som de likevel tilber.
I vår tro er det Gud selv som skaper, levende liv som Han elsker. For en forskjell!!

21 Legg deg dette på sinne, Jakob,
        husk det, Israel, for du er min tjener.
        Jeg har dannet deg, du er min tjener,
        Israel, du blir ikke glemt av meg.
   
 22 Jeg stryker dine overtredelser bort som en tåke
        og dine synder som en sky.
        Vend om til meg, jeg løser deg ut.
   
 23 Rop av jubel, du himmel,
        for Herren har grepet inn,
        jordens dybder, rop av fryd!
        Bryt ut i jubel, alle fjell,
        du skog med alle dine trær!
        Ja, Herren forløser Jakob
        og viser sin herlighet på Israel.
 
24 Så sier Herren, din forløser,
        som helt fra mors liv formet deg:
        Jeg er Herren, som skapte alt


Dagens bønn er en stor takknemlighet til Gud vår skaper og vår Frelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar