lørdag 4. mai 2019

Matt 15

I dagens kapittel går Jesus rett og slett inn i en teologisk debatt... Jeg visste jo egentlig at Jesus var modig i sin tale overfor fariseerne, likevel ble jeg overrasket over svaret hans i dag. Det Jesus svarer, er både tankevekkende og viktig.

Da kom noen fariseere og skriftlærde fra Jerusalem til Jesus og sa: 2 «Hvorfor bryter dine disipler de forskriftene vi har overtatt fra de gamle? De vasker ikke hendene før de spiser.»  3 Han svarte: «Og dere, hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til de forskrifter dere har overtatt?  4 For Gud sa: Du skal hedre far og mor, og: Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø.  5 Men dere lærer: Den som sier til sin far eller mor: Det du skulle hatt av meg til hjelp, skal være en gave til templet –  6 han trenger ikke å hedre sin far eller mor. Altså har dere satt Guds ord ut av kraft av hensyn til de reglene dere har overtatt.  7 Dere hyklere! Jesaja profeterte rett om dere da han sa:
   
  8 Dette folk ærer meg med leppene,
        men hjertet er langt borte fra meg.
   
  9 De dyrker meg forgjeves,
        for det de lærer, er menneskebud.»


Vi har så mange regler.... fortsatt (For 30 år siden hadde vi mye mer) Noen av dem oppfatter jeg fortsatt som viktig, men det viktigste av alt er hjertets innstilling!! Å ære Gud av hjertet. Et hjerte som har mottatt frelsen av nåde. Det må alltid være det viktigste - både når jeg klarer å følge reglene, og når jeg brister... Jeg hadde ikke vært den jeg er i dag, uten HAM.

Så kommer en historie om den kanaaneiske kvinnen og hennes tro (v,21-28) Jeg må innrømme at jeg ikke forstår måten Jesus overser henne på. Selv disiplene reagerer. Det som er spennende, er at kvinnen ikke gir seg. En annen ville kanskje bare trukket seg bort og "tatt hintet", men kvinnen gir ikke opp. Hun VET hva Jesus kan, og hun kjemper for sin datter. Og vinner. Ja, det vil jeg si, selv om det er Jesus som gjør underet. 
En oppmuntring for deg som ber, uten å se svar. Det er ikke lett å forstå, eller forklare, men det lønner seg å aldri gi opp ;.D

29 Jesus drog videre og kom til Galilea-sjøen, hvor han gikk opp i fjellet. Der satte han seg, 30 og store folkemengder kom til ham. De hadde med seg lamme og vanføre, blinde, stumme og mange andre, og la dem ned for føttene hans. Han helbredet dem, 31 og folk undret seg da de fikk se stumme tale, vanføre bli friske, lamme gå og blinde få sitt syn. Og de lovpriste Israels Gud.

Ingen tvil om at dette er Messias!

Han gjorde mer enn dette, han virkelig brydde seg om menneskene rundt ham.

32 Jesus kalte så disiplene til seg og sa: «Jeg synes inderlig synd på folket. De har alt vært med meg i tre dager, og de har ikke noe å spise. Sende dem sultne av sted vil jeg ikke, for de kan bli helt utmattet på veien.» 
Så opplever de et brødunder. Jesus velsigner 7 små brød og noen småfisk til å mette 4000 menn pluss kvinner og barn.

Herre, i dag vil jeg be for alle som kjemper i bønn, uten å se svar... Jeg ber om at de må finne utholdenhet og styrke. Jeg ber om at de skal se og kjenne velsignelsen rundt seg. For Du har noe for dem, også når de ikke får de svarene de håper og venter på. La de likevel få smake og se at Du er god! Du velsigner den som ber.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar