søndag 5. mai 2019

1.Mos 34

I dagens kapittel lar Jakobs sønner følelsene ta fullstendig overhånd.... De utfører en hevn som er direkte grusomt. Selv Jakob reagerer og sier;

 30 Da sa Jakob til Simeon og Levi: «Dere har gjort meg stor skade ved å bringe meg i vanry hos dem som bor i landet, hos kanaaneerne og perisittene. Jeg rår jo bare over en liten flokk. Samler de seg imot meg, kommer de til å slå meg, så både jeg og mitt hus går til grunne.»

Men brødrene selv hadde ingen selvkritikk, og så ikke grusomhetene de hadde begått;

 31 Men de svarte: «Skulle han få behandle vår søster som en skjøge?»

En tragisk historie. Hva kan jeg lære av dette?
Gjør aldri noe mens du er sinna. La følelsene falle til ro først, så du ser klart. De var fullstendig blindet av sinne.

Herre, i dag ber jeg for de som kjemper med følelsene. De kan virkelig komme i ulage i blant. Og noen ganger er det vanskelig å sortere dem eller takle dem. Takk at du kan hjelpe, også her!
Jeg har også lyst til å be for de som ikke greide å stoppe i tide, og som i dag kjemper med skam og anger.... og kanskje vonde konsekvenser.
DU er en Gud som gjenoppretter og leger. Så jeg ber for dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar