lørdag 11. mai 2019

Job 20

Da tok Sofar fra Na’ama til orde og sa:
   
  2 Mine tanker gir meg svar på dette,
        derfor er jeg så opphisset.
   
  3 Til min skam må jeg høre refsende ord,
        men min ånd gir meg svar fra den innsikt jeg har.
   
  4 Du vet det har vært slik fra eldgammel tid,
        helt siden mennesker ble satt på jorden:
   
  5 De gudløse jubler en kort tid,
        et øyeblikk varer nidingens glede.
   
  6 Om hans hovmod hever seg himmelhøyt,
        og hans hode reiser seg mot sky,
   
  7 så går han for alltid til grunne som skitt....


Sofar er skråsikker og opphisset i dagens kapittel; "sånn har det alltid vært" (v.4)

Jeg har vært i noen debatter hvor det har gått varmt for seg, men her står de ansikt til ansikt med en som lider...? Hvorfor ligger da iveren i disse ordene, framfor omsorg?
Det er antagelig deres form for omsorg. De vil at Job skal innrømme skyld og vende om. I deres øyne er det ikke mulig at Job faktisk er uskyldig. Men på hvilket grunnlag? De tror de ser beviset rett foran seg....

Job, som har levd et så rettskaffent liv at selv Gud roste ham i første kapittel.

 8 Da sa Herren til ham: «La du merke til min tjener Job? Det fins ikke hans make på jorden. Han er en hederlig og rettskaffen mann, som frykter Gud og holder seg borte fra det som er ondt.» 

Dette var virkeligheten, men de så den ikke.

Hvilken virkelighet ser vi i våre medmennesker? Det er lett å dømme ut fra de vi ser med det blotte øye. Virkeligheten kan være en helt annen. Gud ser og vet alt. Han som gransker menneskers hjerter. Det kan virke skremmende kanskje, men det er helt nydelig på samme tid. Gud forstår!

I salme 139 sier kong David 
Herre, du ransaker meg og kjenner meg.
   
  2 Om jeg sitter eller står, så vet du det,
        langt bortefra merker du mine tanker.
   
  3 Om jeg går eller ligger, ser du det,
        du kjenner alle mine veier.
   
  4 Ja, før jeg har et ord på tungen,
        vet du det, Herre, fullt og helt.


Herre, jeg takker Deg for dette. Du er FAR for oss, med omsorg og veiledning. I dag ber jeg for de som kjenner seg dømt av andre, og som kanskje til og med kjenner seg dømt av Deg. Vær hos dem i dag, så de igjen kan få smake Din NÅDE. La de få vite at Du er deres FAR også nå, uansett hva andre måtte si.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar