fredag 31. mai 2019

Jes 43

"Hvilken Gud vi har!" tenkte jeg, da jeg leste dagens profetkapittel. Han er ikke bare en Gud høyt der oppe, som ser og følger med på oss små mennesker her nede. Nei, vår Gud er engasjert og ønsker å være en del av oss. Ta aktivt del i våre liv. 

Vi lærer at Gud elsket oss så høyt at han ga seg selv for oss.
Men jeg tror også på at Gud skapte oss av kjærlighet. 
Gud ER kjærlighet. Han elsker å ELSKE :-D

Og nå, så sier Herren,
        han som skapte deg, Jakob,
        og formet deg, Israel:
        Frykt ikke, jeg har løst deg ut;
        jeg har kalt deg ved navn, du er min.
   
  2 Går du gjennom vann, er jeg med deg,
        gjennom elver, skal de ikke rive deg bort.
        Går du gjennom ild, skal den ikke svi deg,
        og flammen skal ikke brenne deg.
   
  3 For jeg er Herren din Gud,
        Israels Hellige, din frelser.
       ...
   
  4 Fordi du er dyrebar i mine øyne,
        aktet høyt og elsket av meg

        ...
 10 Men dere er mine vitner, sier Herren,
        og min tjener som jeg har utvalgt,
        for at dere skal kjenne meg og tro på meg
        og innse at jeg er Gud.
        Før meg er ingen gud blitt til,
        og etter meg skal ingen komme.
   
 11 Jeg, ja jeg alene, er Herren,
        foruten meg er det ingen frelser.
   
 12 Det er jeg som har forutsagt dette,
        har brakt frelse og gjort det kjent,
        jeg og ingen fremmed gud hos dere.
        Dere er mine vitner, sier Herren.
        Jeg er Gud, 
   
 13 og det er jeg fra evighet av.
        Ingen kan rive noe ut av min hånd;
        det jeg gjør, kan ingen gjøre ugjort.

        ...
  18 Tenk ikke på det som hendte før,
        akt ikke på det som en gang var!
   
 19 Nå skaper jeg noe nytt.
        Det spirer allerede fram.
        Merker dere det ikke?
        Ja, jeg legger vei i ødemarken
        og stier i ørkenen.

        ...
 25 Jeg, ja jeg, er den som utsletter
        dine misgjerninger for min skyld;
        dine synder kommer jeg ikke mer i hu.

Jeg sier det igjen, hvilken Gud vi tror på! Det ble mye sitater i dag, men det er sitater som forteller mye om hvem Gud er, og hvem vi er. Hans elskede barn. Takk for Ordet ditt Herre, som viser oss mer av hvem du er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar