fredag 5. april 2019

Job 16

Også i dagens kapittel tar Job et oppgjør med vennene sine

Job tok til orde og sa:
   
  2 Jeg har hørt nok av dette;
        plagsomme trøstere er dere alle.
   
  3 Blir det aldri slutt på tomme ord?
        Hva er det som egger deg til å svare?

Det var nok velmente ord. Hadde det ikke vært det, ville de neppe kommet i det hele tatt. 
Kan man egentlig kalle det velment...å dømme en som allerede ligger nede...? Jeg tror de håpet på at alt ville snu, dersom Job hadde innsett det de så. Så ja, jeg tror det var velment, selv om det var helt feil. 

Job kommer med et viktig poeng som de absolutt burde tatt til seg. 

 4 Jeg kunne vel også ha talt som dere
        hvis dere hadde vært i mitt sted.
        Da kunne jeg ha holdt fine taler
        og ristet på hodet av dere.
   
  5 Men jeg ville ha styrket dere med min tale
        og ikke spart på milde ord.
   
  6 Om jeg talte, skulle det ikke mangle på medynk;
        og den tok ikke slutt om jeg holdt opp.

Guri, så aleine Job må ha følt seg? Mistet alle barna sine, alt han eide. Han har venner som ikke forstår og som i tillegg feller en dom han ikke kjenner seg igjen i. Og midt oppi dette kan han heller ikke finne styrke eller svar hos Gud. For han tror at det er Gud som gjør dette mot ham. Legg likevel merke til v.17. Job ber fortsatt.

 7 Men nå har Gud gjort meg kraftløs!
        Du utryddet alle som hørte meg til.
   
  8 Du tok tak i meg, og dette vitnet imot meg,
        min sykdom stod fram og anklaget meg.
   
  9 I vrede og fiendskap river han meg sund,
        han skjærer tenner mot meg.

 16 Ansiktet mitt er rødt av gråt,
        og øyelokkene er svarte,
   
 17 enda hendene ikke er merket av udåd,
        og min bønn er ren.

Hvilken venn er jeg...? 
Hvordan er min tillit til Gud?
Ville den endre seg om jeg ble satt på prøve som Job...?

Herre, i dag ber jeg for de som kjemper en kamp som Job. De som har prøvelser som kjennes for tunge å bære, og som roper til Deg om hjelp. Ja, kanskje de roper etter svar også, slik som Job? 
Vennene til Job hadde mange ord (selv om de var helt feil)
Selv har jeg alt for få ord, også det kan bli helt feil... 
Herre, kan du hjelpe meg å finne de rette ordene...? Hjelpe meg å bringe trøst - både fra Deg, og som medmenneske?

Herre, hjelp oss som kirke, å være din utstrakte hånd!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar