torsdag 20. desember 2018

Job 5

Elifas fortsetter sin tale til Job i dagens kapittel. Og selv om vi nå vet at han hadde feil syn på enkelte ting, så sier han i alle fall noe bra i dagens tale;

8 Men jeg, jeg ville vende meg til Gud
        og overgi min sak til ham.
   
  9 Han gjør storverk som ingen kan granske,
        og under som ingen kan telle.


Flere gode ting om hva Gud kan gjøre, forteller han. Men så legger han til helt til slutt;
27 Ja, dette har vi gransket, og slik er det.
        Det skal du høre og merke deg!


Og enda en gang kan vi merke bebreidelsen i ordene, og det til en mann som ligger fullstendig nede for telling.... 
Jeg tror denne vennen lider med ham, og at han vil hjelpe. Men så blir det så feil. 

I dag vil jeg be for alle hjelpere der ute, som leter etter de rette ordene. Herre, gi oss visdom når vi ønsker å hjelpe våre medmennesker! 

(samme tema fra 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar