torsdag 22. november 2018

Matt 2

Fra dagens kapittel leser vi;
Da Jesus var født i Betlehem i Judea, på den tiden Herodes var konge, kom noen vismenn fra Østen til Jerusalem  2 og spurte: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi har sett stjernen hans gå opp, og vi er kommet for å hylle ham.» 

Nesten så jeg kjenner meg både stolt og rørt. Jesus, kongenes konge.

De var så forventningsfulle, og tok det for gitt at kongen skulle fødes på slottet. Da de oppdaget at dette ikke var tilfelle, måtte de ut igjen å lete opp stjerne som hadde ledet dem. Det er nesten så jeg aner at de var urolige for at de hadde mistet den da de gikk feil. Gleden var i alle fall stor når de igjen fant stjernen.

10 Da de så stjernen, ble de fylt av jublende glede.

Fullt så glad ble ikke kong Herodes... tvert imot ble han rasende da han oppdaget at vismennene ikke ville komme med tilbakemelding om denne kongesønnen.

Det kongen ikke vet, er at det ble profetert om mer enn at denne kongesønnen skulle bli født. Det ble også profetert om kongens handlinger i "kampen" om tronen.

 17 Da ble det ordet oppfylt som er talt gjennom profeten Jeremia:
          
   
 18  I Rama høres skrik,
           gråt og høylytt klage:
           Rakel gråter over barna sine
           og vil ikke la seg trøste.
           For de er ikke mer.
 


De andre profetiene som nevnes i dagens kapittel er disse;

for slik står det skrevet hos profeten:    
   
  6  Du Betlehem i Juda land
           er slett ikke den ringeste av fyrstene i Juda.
           For fra deg skal det komme en fyrste
           som skal være hyrde for mitt folk Israel.


14 Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. 15 Der ble han til Herodes var død. Slik skulle det ordet oppfylles som Herren har talt gjennom profeten:
           Fra Egypt kalte jeg min sønn.
 


Jesus ble født i en stall og levde de første årene som flyktning.
Tenk at det var planlagt at Jesus skulle fødes i en stall. Gud hadde ingen problemer med å ordne det på annet vis, om han ville. På denne måten viste han at JESUS er kommet, også til den ringeste av de ringe. Alle ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn (Joh.1)

Herre, takk for at du kom til oss!
I dag ber jeg for alle flyktninger. Jeg ber spesielt for flyktningene som bor i vårt nærområde.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar