onsdag 21. november 2018

Jes 3

Dagens profetkapittel handler om dom. Det kan i blant være tungt å lese. Men når er det Gud dømmer i det gamle testamentet? Det er ikke bare når de vender seg bort fra Ham, det er også da de ikke har det bra (ofte som resultat av at de vendte seg bort fra Ham);

13 Herren trer fram og vil føre sak,
        han står opp for å dømme sitt folk.
   
 14 Herren holder rettergang
        med folkets eldste og stormenn.
        «Det er dere som har beitet vingården snau,
        rov fra de fattige har dere i husene.
   
 15 Hvordan kan dere knuse mitt folk
        og slå de hjelpeløse i ansiktet?»
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.
 


Også i Guds dommer ligger omsorg.

Jeg har vært litt tung tankene noen dager. Plutselig tenkte jeg "Kan det være en prøve? En test på at jeg vet hvor jeg hører til?" Jeg vet ikke om du helt henger med meg, men det var som om tankene i hodet ble lettere. Som om jeg reiste meg opp og sa "Yess, jeg er her hos Deg uansett" Han har allerede sagt det samme til meg, ja gitt meg et løfte på at Han er trofast.

Jakob skriver i sitt brev (kap 4) 8 Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere.

Jeg har lyst til å understreke at jeg ikke tror alle prøvelser er fra Gud. Vi møter livet på godt og vondt mens vi lever her. Men jeg har også lyst til å understreke at Gud er trofast og med oss gjennom alt, om vi bare har tillit til Ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar