fredag 30. november 2018

Job 3

Dagens kapittel har overskriften "Jobs klage" Jeg ser det egentlig som en bønn i nød, en bønn der Job virkelig gråter ut sin nød for Gud.

24 Mine sukk er blitt mitt daglige brød,
        mine klagerop strømmer fram som vann.
   
 25 De redsler jeg fryktet for, har rammet meg,
        nå kommer det jeg grudde for.
   
 26 Jeg får ikke fred, ikke ro og hvile,
        det kommer bare nye plager.


Det var virkelig hvordan han opplevde det også nå..
Han klarer ikke å tenke på alt det gode han hadde opplevd før lidelsen kom, og ikke vet han om alle velsignelsene som venter ham heller. Alt han kjenner på nå, er lidelse og smerte.

Herre, i dag ber jeg for de som lider, og som ikke klarer å se annet enn disse mørke dagene. La de få kjenne en berøring av deg Gud, og et glimt av håp. 

Salme 139 forteller;
11 Og sier jeg: «La mørket dekke meg
        og lyset omkring meg bli til natt»,
   
 12 så er ikke mørket mørkt for Deg,
        og natten er lys som dagen,
        ja, mørket er som lyset.


Han, håpets Gud, er også nær i mørket. Han kan til og med forvandle mørket til lys.

Salme 62;6 og 9
Vær stille for Gud, min sjel! Fra ham kommer mitt håp. Folk, stol alltid på Gud, øs ut for ham det som fyller hjertet! Gud er vår tilflukt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar