onsdag 10. oktober 2018

Elsket

(Del 8 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

"Størst av dem er kjærlighet" skrev Paulus, og det tror jeg på. Å kjenner seg elsket, finnes det noe bedre? Å elske en annen, visst gjør det godt!

I dag er temaet at jeg er elsket av Gud. 

 4 I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt,
        så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt.
   
  5 I kjærlighet har han,
        av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
        å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,
   
  6 
til pris og ære for hans herlighet
        og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn.
(Ef.1)


Tenk at hele Guds plan, allerede før verden ble skapt, var kjærlighet. Vi er skapt av kjærlighet, en kjærlighet Gud holder fast ved. Ja det er hans plan fortsatt! Vi er elsket - ikke pga alt vi er eller får til. Ikke mister vi denne kjærligheten pga hvem vi er eller hva vi ikke får til heller. Vi er elsket, renset og helliget, av nåde!

(Rom.5) Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.  2 Gjennom ham har vi også ved troen fått adgang til den nåde vi står i, og vi priser oss lykkelige fordi vi har det håp at vi skal få del i Guds herlighet.  3 Ja, ikke bare det, vi priser oss lykkelige også over våre trengsler. For vi vet at trengslene gir utholdenhet,  4 utholdenheten gir et prøvet sinn, og det prøvede sinn får håp.  5 Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som han har gitt oss.  6 Da vi ennå var svake, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.  7 Selv for en rettskaffen mann ville vel neppe noen gå i døden. Eller kanskje ville noen våge livet for en som er god.  8 Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss da vi ennå var syndere.  9 Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden! 10 Da vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv. 11 Ja, ikke bare det, vi priser oss lykkelige i Gud, ved vår Herre Jesus Kristus, han som har gitt oss forsoningen.

Herre, i dag takker jeg spesielt for at jeg er elsket. Og jeg ber om at denne kjærligheten må vokse inni meg, så jeg i enda større grad kan vise kjærlighet til andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar