onsdag 21. februar 2018

Obadja

Dagens profet har bare ett kapittel, og her tar han et oppgjør med Edom som har vist skadefryd over Judas fall...

 12 Du skulle ikke ha sett med fryd
        på din bror da ulykken rammet ham,
        ikke gledet deg over judeerne
        den dagen de gikk til grunne,
        og ikke brukt så store ord
        den tid de var i nød.

Skadefryd - det er virkelig noe ondt i det! Enten den er stor eller liten. 
Den kan komme snikende og til og med smake godt i øyeblikket - men den er ødeleggende og ond. Dukker den opp, så jag den bort - rens kropp og sjel.

Den ble også til skade for Edom (Esaus slekt) som måtte møte sin dom (v.15) 
Og Israel fikk igjen sin oppreisning (v.16-21)

Herre, i dag ber jeg for de som sliter med både hevntanker og skadefryd. Det er onde tanker, men også menneskelige tanker.... som kan dukke opp av vanskelige situasjoner. Det er mennesker som trenger hjelp og legedom for sine hjerter og tanker. Og jeg vet at DU KAN. Du som kan bytte ut steinhjerter med kjøtthjerter, Du som kan bevare hjerter og tanker.

Esekiel 16;36 sier;
 26 Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet.

Og Filip.4:6-7 sier
6 Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk.  7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

ALT vi har på hjertet kan vi frimodig komme med, også disse onde tankene - for ærlige bønner hører Gud på. Og HAN skal bevare og hjelpe oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar