fredag 1. desember 2017

Joh 1

Dagens kapittel er blant de som ofte blir sitert. Et både nydelig og sterkt kapittel.

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.  2 Han var i begynnelsen hos Gud.  3 Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.  4 I ham var liv, og livet var menneskenes lys. 
  5 Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.
   
  6 En mann stod fram, utsendt av Gud. Johannes var hans navn.  7 Han kom for å vitne; han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham.  8 Det var ikke han som var lyset, men han skulle vitne om lyset.
   
  9 Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden. 10 Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke. 11 Han kom til sitt eget, men hans egne tok ikke imot ham. 

12 Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn – de som tror på hans navn. 13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud.
    14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
 14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet foran meg, for han var til før meg.»
   
 16 Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. 17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. 18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Faderens favn, han har vist oss hvem han er.

Det ble mye sitat i dag, men det kjennes rett og slett godt å høre disse ordene. Jeg blir fylt med takknemlighet. De kan godt leses flere ganger :-)

Spennende med vers 1 og 18 også som forteller at Ordet var Gud, og at den enbårne er Gud. Jesus har prøvd å forklare det flere ganger, men det er ikke så lett å forstå. Kanskje noe man bare må ta imot og tro.

I dagens kapittel del møter Johannes Jesus, og han er overbevist om hvem han er;

33 Jeg visste heller ikke hvem han var, men han som sendte meg for å døpe med vann, sa til meg: Han du ser Ånden komme ned og bli over, han er det som døper med Den Hellige Ånd. 34 Og jeg har sett det, og dette er mitt vitnesbyrd: Han er Guds Sønn

Videre ser vi hvordan Jesus kaller de 12 disipler. Noen bare begynner og følge fordi de kjenner en lengsel etter det. Andre blir kalt at Jesus selv, andre igjen kommer fordi de har hørt om ham gjennom andre;

 45 Filip traff Natanael og sa til ham: «Vi har funnet ham som Moses har skrevet om i loven, og som også profetene har skrevet om: Det er Jesus fra Nasaret, Josefs sønn.»

Noen har sterk tro, andre er mer skeptiske. Likefullt ble de kalt :-D  

 46 «Kan det komme noe godt fra Nasaret?» sa Natanael. Filip svarte: «Kom og se!» 

KOM OG SE  

9 Smak og se at Herren er god,
        salig er den som søker tilflukt hos ham. (Salme 34)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar