søndag 17. januar 2016

2.Mos 19

Dagens kapittel forteller om en hellig Gud. I dag hører jeg mye om en kjærlig Gud, en Gud som gir ALT for å være nær menneskene. Mens her møter vi først og fremst en hellig Gud - en som søker menneskene og som vil kalle dem SITT FOLK, men likevel ikke kan komme helt nær dem. Det ville i så fall koste dem livet....

Ikke lett å forstå. Likevel fascinerende. Jeg ser at Gud er så mye mer enn hva jeg kan fatte.

Men Guds nærvær som vi hører om i dag - hvor nær er den egentlig? Så nær som "i mitt hjerte" (stort nærmere kan han jo ikke komme) - likevel har jeg spørsmålet der. For følelsen av Guds nærvær svinger, i alle fall hos meg.
Det som er godt å tenke på da, er at det heldigvis ikke er mine følelser som avgjør hvem Gud er. Gud er Gud uansett. "Jeg Er den Jeg Er" sier Han om seg selv :-D


(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar