lørdag 17. november 2018

Rom 1

16 For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for alle som tror, jøde først og så greker. 17 For i det åpenbares Guds rettferdighet, av tro og til tro, slik det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro.

Den rettferdige skal leve ved tro. Troen er det viktigste i livet mitt. Det er hva som holder meg oppe og som bygger meg. 
Men troen trenger næring, slik kroppen trenger mat for å bygge seg opp. Guds evangelium, Guds Ord er denne næringen som gir en Guds kraft til frelse.

Paulus skriver til sine venner;
8 Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det talt om deres tro. 

Dette gjorde inntrykk på meg. De ble virkelig lagt merke til for sin tro. Hvor synlig er egentlig min tro i mitt liv...? Eller kirken i vår bygd...?

Paulus åpnet med å beskrive troen, men i siste del beskriver han dommen over de som valgte en helt annen vei...
21 De kjente Gud, men likevel gav de ham ikke den ære og takk som Gud skal ha. Med sine tanker endte de i tomhet, og det ble mørkt i deres uforstandige hjerter. 


Herre, også i dag ber jeg for alle troende her på vårt sted. Jeg ber for din kirke, at den skal være synlig slik Paulus sine troende venner var. Et lys på vårt sted som virkelig utgjør en forskjell. Vi er ikke helt der i dag... men vi ber og drømmer om at vi nå skal vokse. Herre vis oss veien og utrust oss i din kraft. 
I Ef 1;19 sier Paulus "og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror" , så vi kan frimodig be og stole på HAM.
Vi ber for vårt hjemsted. Det vi ønsker med å "utgjøre en forskjell" er at vi skal være synlige, og at det vi gjør skal være med å bygge et varmere samfunn. Og vi ønsker å gjøre Jesus synlig for de som enda ikke tror.
----

Når jeg er ferdig med en bloggpost, leser jeg gjerne igjennom hva jeg skrev sist jeg jobbet med dette kapitlet. Jeg skrev om dette i 2016, og bønnen derfra tar jeg gjerne med også i dag!

Herre - jeg ber for alle de som strever med sin tro. Alle som en gang har trodd, men skuffelser og tvil har gjort at de valgte noe annet. Herre - jeg ber for dem, at hjertene deres igjen må åpne seg opp, så de kan merke å kjenne deg. Bli styrket og fornyet i sin tro. 
Jeg ber for alle som tror - at du skal bevare deres tro, å hjelpe dem til å styrke andres tro :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar