fredag 16. november 2018

Jes 2

 2 I de siste dager skal det skje
        at Herrens tempelberg skal stå
        grunnfestet høyt over alle fjell
        og løfte seg opp over høydene.
        Dit skal alle folkeslag strømme.
   
  3 Mange folk drar av sted og sier:
        «Kom, la oss gå opp til Herrens fjell,
        til Jakobs Guds hus,
        så han kan lære oss sine veier,
        og vi kan ferdes på hans stier!»

        For Herrens lov skal gå ut fra Sion,
        Herrens ord fra Jerusalem.


Slik starter dagens kapittel. Jeg vet ikke helt hva profeten beskriver, men jeg finner oppmuntring i beskrivelsen av Herrens tempel, og at det strømmer til folk fra alle folkeslag. Og bønnen de oppmuntrer hverandre med, vil jeg være med å be!

Kapitlet fortsetter med overskriften "Herren alene er høy og mektig". På poetisk vis beskriver profeten en dom over de som valgte å stole på andre enn Gud og hans vei. 

 11 Sine stolte øyne må mannen slå ned,
        menneskenes hovmod skal bøyes,
        Herren alene er høy den dagen.

  22 Hold opp med å stole på mennesker!
        De har bare en pust i sin nese.
        Hva er de å regne for?



Dette fikk meg til å tenke på forkynneren som sier
  14 Jeg så på alt som hender,
        det som blir gjort under solen.
        Se, alt er tomhet og jag etter vind.
(kap 2)


Det er Gud som virkelig gir LIV. Derfor blir jeg gjerne med og ber som Jesaja gjorde i starten på kapitlet. 
  3 Mange folk (fra Åros) drar av sted og sier:
        «Kom, la oss gå opp til Herrens fjell
(les Salemkirken)
        til Jakobs Guds hus,
        så han kan lære oss sine veier,
        og vi kan ferdes på hans stier!» 
AMEN


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar