lørdag 16. mars 2024

Sabbat - del 6

 

SABBATEN OG GLEDEN         

MEDITASJON

"Hva skal man gjøre på søndager? 50 ideer for å bekjempe kjedsomhet!" 

Et magasin prøver å fange oppmerksomheten din med denne overskriften. Hviledagen blir stappfull av morsomme fritidsaktiviteter eller actionfylte turer. Hovedmålet er å oppleve noe som gir glede. Gleden kan imidlertid ikke fattes. Hyggelige og lykkelige opplevelser kan gjentas, men så snart de er borte, vil de medfølgende følelsene også forsvinne. Det som gjenstår er lengselen etter flere av disse herlige opplevelsene. Vår verden roper etter lykke som finnes i opplevelser. Likevel, hvordan kan dette ønsket om glede og lykke oppfylles og ikke bare forbli en jakt etter vinden? Og hva skjer med det når skyen av smerte og sorg formørker de fantastiske opplevelsene? Svarene på disse spørsmålene er enkle og utfordrende på samme tid. 

Hvis glede bare var knyttet til vakre og lykkelige gudgitte opplevelser, ville det ikke vært ekte glede. Gleden som Gud gir oss gjennom sabbaten er mye dypere og kan aldri tas bort. Han gir oss rom og tid for samvær med ham. Når vi er nær Gud, blir sann glede håndgripelig; denne typen glede overgår ethvert tenkelig ønske om enhver annen glede. Vi kan bli fylt med dyp glede i Guds nærhet, selv om sjelen vår gråter. Denne spesielle gleden utstyrer oss med et nytt perspektiv og gir oss støtte i tider med motgang. Det strømmer direkte fra Guds hjerte inn i våre hjerter og er et uttrykk for hans kjærlighet til oss. 

Hvis Gud selv gledet seg over sin skapelse på den syvende dagen, hvor mye mer har vi da en grunn til å glede oss når vi samarbeider med ham i hans rike? Når vi innser at livene våre er i hendene på en absolutt suveren Gud, og at alt vi har og trenger finnes i Ham, da kan våre hjerter bare glede seg. Dette er hva sann sabbat betyr. 

På grunn av den gleden Han gir oss og vi har i Ham, kan vi nyte Guds gaver enda dypere; gaver som å gå og beundre Guds skaperverk, nyte brunsj med venner eller feire med hele familien. Søndag trenger ikke være en dag med askese. Vi kan nyte det som en dag med fellesskap og feiring. 

SPØRSMÅL TIL REFLEKTION  

  • Hvordan uttrykker jeg min glede over Gud på søndager?    
  • Bibelen sier: "For Herrens glede er din styrke" (Nehemja 8:10) Er min styrke og kraft definert av Herrens glede eller av mine omstendigheter?   
  • Kan jeg nyte Guds gaver uten å alltid ønske meg mer?

BØNNEMNER  

  • Vi ber om at Gud må vise oss på nytt hvordan vi kan nyte sabbaten sammen med ham.   
  • Vi ber om himmelsk glede som gjenoppliver livene våre uavhengig av omstendighetene våre.   
  • Vi ber om at sabbaten blir preget av Den Hellige Ånd som tenner glede i oss.    
  • Vi ber om at våre kirker vil feire med kraften til rikelig glede.    
  • Vi omvender oss for alle de gangene vi fokuserte på Guds gaver og mistet Gud, giveren, av syne.

FORSLAG TIL BØNN 

Herre, vi takker Deg fordi Din tilstedeværelse er alt vi trenger. Hos deg finner vi glede i overflod. Vi løfter blikket til Deg og priser Deg, for Du er vår Gud og konge. Takk for at du viser oss hvordan vi kan hedre og feire deg på sabbaten. Takk for at du holder livene våre i dine hender og at du er kilden til vår lykke. Amen.

Deborah Zimmermann, direktør for 24-7 Prayer CH, Sveits.

Salme 73 28 

Men for meg er det godt å holde meg i Guds nærhet. Jeg har gjort Herren Gud til min tilflukt, så jeg kan forkynne alle Dine gjerninger.

(link til den originale bibelleseplanen, i bildet)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar