torsdag 24. august 2023

Tilfeldig? Nei, Guds omsorg :-D

Jeg måtte smile litt da jeg åpnet dagens bibeltekst - fra Luk 1. For det var nettopp disse versene som ble lest på bønnemøtet i går. Tilfeldig? Eller noe Gud ønsker å understreke? Jeg tror faktisk på det siste. Er det ikke spennende at Gud bryr seg om den enkelte - og ha noe skreddersydd til hver og en? Gud bryr seg virkelig om deg og meg. Visst elsker Han sin menighet og har en plan for den. Men Han elsker også hvert enkelt menneske og bryr seg om den ene. Det så vi ikke minst gjennom livet Jesus levde her på jorda.

1Ettersom mange alt har tatt seg fore å nedtegne historien om de ting som er blitt fullført blant oss, 2slik de har overgitt det til oss, de som fra begynnelsen var øyenvitner og Ordets tjenere, Joh 15:27.Apg 1:21,22. Heb 2:3. 2Pet 1:16. 1Joh 1:1. 3så har også jeg nå gått nøye gjennom alt sammen fra begynnelsen av, og besluttet meg for å skrive det ned i sammenheng for deg, gjeveste Teofilus, Apg 1:1. 4for at du skal lære å kjenne hvor pålitelige de lærdommene er som du er blitt undervist i.

Alt det mektige vi leser om gjennom evangeliene er erfart og opplevd. Det er ikke bare noen historier noen har hørt en gang. Og det beste av alt, er at det også i dag skrives historier der mennesker er berørt av Gud. 

Kapitlet fortsetter med noe som andre kanskje vil kalle tilfeldigheter. Men også her er jeg overbevist om at Gud sørget for at alle puzzelbitene var på plass ;-) for Han hadde et viktig budskap som skulle fram. Sakarja skulle endelig får bønnesvar. Han som har ventet så lenge på det - snakk om bønnesvar?

 8Så skjedde det, da turen var kommet til hans skift, og han gjorde prestetjeneste for Gud, 9at det falt på ham ved loddtrekning - slik skikken var i prestetjenesten - å gå inn i Herrens tempel og brenne røkelse. 2Mos 30:7,8. Åp 8:3. 10Hele folkemengden sto utenfor og ba i røkofferets stund. 11Da viste en Herrens engel seg for ham, han sto på høyre side av røkofferalteret. 12Sakarja ble forferdet da han så ham, og frykt falt på ham. 13Men engelen sa til ham: Frykt ikke, Sakarja! For din bønn er hørt. Din hustru, Elisabet, skal føde deg en sønn, og du skal gi ham navnet Johannes. v.60. 1Mos 17:19. 14Han skal bli deg til glede og fryd, og mange skal glede seg over hans fødsel. 15For han skal være stor for Herren. Vin og sterk drikk skal han ikke drikke, og han skal bli fylt av Den Hellige Ånd like fra sin mors liv, 4Mos 6:3. Dom 13:4,5. Jes 49:1,5. Jer 1:5. Gal 1:15. 16og mange av Israels barn skal han omvende til Herren deres Gud. 17Han skal gå foran ham i Elias ånd og kraft, for å vende fedres hjerter til barn og ulydige til rettferdiges sinnelag. Han skal forberede et folk vel skikket for Herren. 

Takk Jesus, for Din omsorg! Du er nær, også når jeg ikke føler det. Bønnesvar er underveis, også når det ser ut til å ta lang tid... Åh Jesus, i dag ber jeg spesielt for de som  har ventet lenge. Som lengter etter helbredelse, eller som lengter etter å se frelse hos sine kjære. 

Også vil jeg takke for alle bønnesvar vi har fått. For det er også mange! Ja, noen ganger får vi til og med svar før vi har bedt - fordi Du ser hva vi trenger til.
Jeg ber for dagen i dag! Ber for alle møter jeg får i dag, mellom både store og små. Åh Herre, rens meg og fyll meg med Din kraft. Ditt lys. Når jeg kjenner det røyner på... og det bare lyser av meg selv, da trenger jeg DEG! Takk at Du er med gjennom hele dagen. Både når jeg er åpen for Ditt lys - og når jeg bommer fullstendig. Du er god og trofast, og leder meg igjen inn på rett vei. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar