lørdag 26. august 2023

Frelst av nåde

 Sakarja opplevde et sterkt møte med Gud i templet, og fikk et bønnesvar han ikke var forberedt på. Det endte med at han ble stum fordi han et øyeblikk tvilte på at dette kunne gå. Gud gjennomførte likevel sine planer, og da Johannes ble født ble Sakarja igjen fylt av Den Hellige Ånds kraft og priste Gud. Luk 1 deler med oss dette;

67Og hans far, Sakarja, ble fylt av Den Hellige Ånd, han talte profetisk og sa: 68Lovet være Herren, Israels Gud, fordi han så til sitt folk og forløste det! 7:16. Sal 72:18. 111:9. 69Han oppreiste for oss et frelsens horn i sin tjener Davids hus, 1Sam 2:10. Sal 18:3. 132:17. 70slik han fra gammel tid av har talt ved sine hellige profeters munn - Jes 55:3. Jer 23:5,6. 71en frelse fra våre fiender og fra alle deres hånd som hater oss, 2Sam 22:18. Sal 106:10. 72for å gjøre miskunn mot våre fedre og komme sin hellige pakt i hu, 1Mos 17:7. Sal 105:8,9. 106:45,46. 73det løftet han ga Abraham, vår far, med ed, 1Mos 22:16 ff. Mika 7:20. Heb 6:13 ff. 74om å fri oss fra våre fienders hånd og gi oss å tjene ham uten frykt 75i hellighet og rettferd for hans åsyn alle vårt livs dager. 1Pet 1:15. 76Og du, barn, skal kalles Den Høyestes profet. For du skal gå fram for Herrens åsyn for å rydde hans veier, Jes 40:3. Mal 3:1. Matt 3:3. 11:9. 77for å lære hans folk frelse å kjenne ved at deres synder blir forlatt, 3:3. Jer 31:34. 78på grunn av vår Guds inderlige miskunnhet, som lot soloppgang fra det høye gjeste oss, 4Mos 24:17. 2Sam 23:3, 4. Mal 4:2. 2Pet 1:19. 79for å lyse for dem som sitter i mørke og dødsskygge, for å styre våre føtter inn på fredens vei.


Jeg er så takknemlig for at bibelen er så åpen om hvordan de hadde det. Den skriver ikke bare om det som de fikk til, det som var så bra. Den tar med seg hele pakka. Fra Sakarjas tvil til denne sterke lovsangen. Åh Jesus, takk at min lille tro kan vokse seg sterkere og sterkere! Takk at Du er trofast gjennom både gode og vanskelige dager!


Luk 2 er jo selve juleevangeliet. Men absolutt like aktuelt gjennom hele året. 

1Og det skjedde i de dager at det gikk ut et bud fra keiser Augustus at all verden skulle skrives inn i manntall. Matt 1:18 ff. 2Dette var den første innskrivning, i den tid Kvirinius var landshøvding i Syria. 3Og alle gikk for å la seg innskrive, hver til sin by. 4Også Josef dro opp fra Galilea, fra byen Nasaret, til Judea, til Davids by, som heter Betlehem, fordi han var av Davids hus og ætt, 1:27. 1Sam 16:4 ff. Mika 5:1. Matt 2:6. Joh 7:42. 5for å la seg innskrive sammen med Maria, sin forlovede, som var med barn. Matt 1:18 6Men det skjedde mens de var der, da kom tiden da hun skulle føde. 


Er det ikke spennende å se hvordan Gud leder, uten at de en gang merker det? Han holder løftet til David, når kongenes konge blir født. Han skal være av Davids hus og ett. Og klart han må bli født i Betlehem - Davids by. Og for at det skal bli som Gud hadde forutbestemt for lenge siden, gir Han kongen en innskytelse. "La oss ta en folketelling" Hvordan skulle Gud ellers får Josef og Maria til Betlehem?

Nå ble det så fullt der at Josef og Maria ikke helt fikk plass. Men heller ikke det var tilfeldig. Kongenes konge er tilgjengelig for de aller minste, de som i menneskelige øyne er ingenting verdt. For Gud er de gull verdt. Det har de vært hele tiden. 


10Men engelen sa til dem: Frykt ikke! For se, jeg forkynner dere en stor glede - en glede for alt folket. 11I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren - i Davids by.


Kjenner jeg blir så glad over englenes budskap som de kaller en STOR GLEDE. Og det er det jo virkelig.

13Og med ett var det sammen med engelen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: Sal 103:21. 14Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag. 


Da Jesus var 8 dager ble han ført til templet hvor de møtte de Simeon som fylt av Den Hellige Ånd profeterte;

 28tok Simeon ham i armene sine og lovet Gud, og sa: 29Herre, nå kan du la din tjener fare herfra i fred, etter ditt ord, v.26. 1Mos 46:30. Fil 1:23. 30for mine øyne har sett din frelse, 3:6. Jes 52:10. 31som du har beredt for alle folks åsyn, Sal 98:2. 32et lys til åpenbaring for hedningene, og en herlighet for ditt folk Israel. 

Fantastisk at han allerede der profeterer at Jesus er lys til åpenbaring for hedningene. Israel er et utvalgt folk - men Gud tenkte på oss alle I JESUS.

Jesus - i dag vil jeg først og fremst takke for at jeg er frelst av nåde! Det er så absolutt ikke mitt eget verk, men Guds GAVE (Ef.2;8) Takk for denne uendelig store gaven! Gaven som gir liv og håp.
Jeg ber for mine barn og barnebarn, at også de skal ta imot denne fantastiske gaven. At de nå skal SE hvor godt dette er, og gripe tak i det. Jeg ber også for mine venner. Jeg ber for meg selv at jeg skal få være et enda bedre lys for Deg - så andre kan få smake og se at Du er god - gjennom meg.
Jes 42:6. 46:13. 49:6. Apg 13:47. 26:23.

19:38. Jes 57:19. Rom 5:1. Ef 2:14 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar