tirsdag 15. august 2023

Erfaring

 I salme 18 vitner David om en mektig Gud som reddet ham

 Han sa:
        Herre, min styrke, deg har jeg kjær.
   
  3 Herren er mitt berg og min borg, min befrier,
        min Gud, mitt fjell som jeg tar min tilflukt til,
        mitt skjold, mitt frelseshorn og mitt vern.
   
  4 Jeg kaller på Herren, han som lovsynges,
        og jeg blir frelst fra mine fiender.
   
  5 Dødens lenker sluttet seg om meg,
        undergangsstrømmene skremte meg.
   
  6 Dødsrikets bånd snørte seg om meg,
        dødens snarer lå i min vei.
   
  7 Da kalte jeg på Herren i min nød
        og ropte til min Gud.
        Han hørte min røst fra sitt tempel,
        til hans øre nådde mitt rop.
   
  8 Da skalv og skaket jorden,
        fjellenes grunnvoller ristet,
        de skalv fordi han var harm.
   
  9 Røk steg opp fra hans nese,
        fortærende ild fra hans munn;
        gnister og glør fór ut av ham.
   
 10 Han senket himmelen og steg ned
        med svarte skyer under sine føtter.
   
 11 Båret av kjeruber fløy han,
        fór fram på vindens vinger.
   
 12 Han gjorde mørket til sitt skjul,
        og rundt seg hadde han som et telt
        svarte, regntunge skyer.
   
 13 Fra stråleglansen foran ham
        brøt hagl og glødende kull
        fram gjennom skyene.
   
 14 Herren tordnet i himmelen,
        Den Høyeste lot røsten lyde
        – gjennom hagl og glødende kull.
   
 15 
Han skjøt sine piler og spredte mine fiender,
        med lyn i mengde skremte han dem.

   
 16 Havbunnens renner kom til syne,
        jordens grunnvoller viste seg
        da du truet, Herre,
        ja, pustet og fnyste av vrede.
   
 17 Han rakte hånden ut fra det høye og grep meg,
        drog meg opp av det dype vann.
   
 18 Han berget meg fra min mektige fiende,
        fra motstandere som var for sterke for meg.
   
 19 De gikk imot meg på ulykkesdagen,
        men Herren var en støtte for meg.
   
 20 Han førte meg ut i åpent land
        og fridde meg ut, for han har meg kjær.

Det er et sterkt vitnesbyrd! Denne siste delen har mange ganger vært en trøst for meg også - Han fridde meg ut for han har meg kjær. Han elsker deg og meg!


I salme 144 ber David igjen, og her ser det ut til at han ber av erfaring;

   5 Herre, senk din himmel og stig ned,
        rør ved fjellene, så det ryker av dem!
   
  6 La lynene blinke, så fiendene splittes!
        Skyt dine piler, så de blir skremt!
   
  7 Rekk ut din hånd fra det høye,
        fri meg og frels meg fra det dype vann,
        fra de fremmede menn,
   
  8 fra dem som bruker sin munn til løgn
        og sin høyre hånd til svik.
   
  9 Gud, jeg vil synge en ny sang
        og spille for deg på tistrenget harpe


Jeg kjente glede ved å lese dette, og tenkte "Også jeg kan be av erfaring. Erfaring av en trofast Gud som hører når jeg ber"

Så være frimodig i bønn min venn. Jesus elsker deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar