onsdag 26. juli 2023

Guds lengsel

I dagens kapittel hos profeten Hosea (11), ser vi Guds lengsel - midt i profetien om vrede og dom. 

1 2 Mos 4,22; Matt 2,15 Da Israel var ung,
fikk jeg ham kjær,
fra Egypt kalte jeg min sønn.
2Men jo mer jeg ropte på dem,
desto mer gikk de bort fra meg.
De ofret til Baal-gudene,
tente offerild for gudebilder.
3 2 Mos 19,4+; Jes 63,9; Hos 7,15 Det var jeg som lærte Efraim å gå
og tok dem på armen.
Men de skjønte ikke at jeg helbredet dem.
4 11,4 spedbarn kan også oversettes «åk». Jeg dro dem med menneskebånd,
med kjærlighets tau.
Jeg var lik en som løfter et spedbarn opp til kinnet,
jeg bøyde meg ned og ga dem mat.
5De skal ikke vende tilbake til Egypt,
men Assur skal være deres konge,
for de nektet å vende om.

Det er nettopp denne lengselen som gjorde at Gud hadde en frelsesplan - JESUS. Ikke bare for Israel, men for hele verden.
Som det var på Hosea sin tid, er det også i dag mange mennesker som ikke ser eller forstår hvem Gud er.
1.Kor 1;18 sier
For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.

I blant skulle jeg ønske det var lettere å forklare for den som ikke tror... Men vi kan i alle fall be om at Den Hellige Ånd skal åpenbare det for dem. Jeg ber for meg selv rett som det er "Lukk opp mine øyne så jeg ser de underfulle ting i din lov" (fra salme 119) Og Paulus ba slik for sine venner;
Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til  (Ef.1)

AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar