fredag 28. juli 2023

Be for de som forkynner Ordet

I går leste jeg et Ord som inspirerte til bønn for de som forkynner Ordet. Jeg valgte å dele det i en bønnegruppe på facebook. I dag dukket opp et tilsvarende vers. Det er virkelig et viktig tema - ikke minst i dag hvor vi opplever press fra alle kanter. Å stå fast på Ordet er ikke alltid lett. Men jeg har jo erfart at det likevel er det beste. 
Jeg velger å dele samme innlegg her;

Våk og hold ut i bønn for alle de hellige, 19 også for meg. Be om at de rette ord må bli gitt meg når jeg skal tale, så jeg frimodig kan forkynne evangeliets hemmelighet, 20 som jeg er sendebud for også her i fengslet. Be om at jeg ved evangeliet må få frimodighet til å tale slik jeg skal. (Ef.6)

Det er mange som ber om vekkelse, og at mange mennesker skal bli frelst. Det er fortsatt en viktig bønn! Men for at dette skal skje, er det en annen bønn som er like viktig. Bønnen for oss som allerede tror. For det er jo vi som skal formidle Guds budskap.
Bønnen som Paulus ba er viktig også for oss i dag:
"Be om at de rette ord må bli gitt meg når jeg skal tale, så jeg frimodig kan forkynne evangeliets hemmelighet
Be om at jeg ved evangeliet må få frimodighet til å tale slik jeg skal."

La oss be for alle som forkynner Ordet i dag!
Også i Kol 4;2 kommer Paulus med denne oppfordringen;
Vær utholdende i bønn, våk og be med takk til Gud! 3Ef 3,3f4,3 en dør for Ordet et bilde på at folk blir åpne for evangeliet. Jf. Apg 14,27; 1 Kor 16,9; 2 Kor 2,12; Åp 3,8. Be også for oss, at Gud må åpne en dør for Ordet så vi kan forkynne Kristi mysterium, det som jeg nå er i fengsel for. 4Be om at jeg må tale slik jeg skal når jeg gjør det kjent.

Jeg ber for de som forkynner Ordet.
Jeg ber for menigheten som forvalter Ordet.
Jeg ber for de troende, at de skal leve i Ordet.
For Du har det evige livets Ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar