lørdag 13. mai 2023

I Herrens tempel

 Det beste med helgen er at det som regel betyr god tid :-) Så på en morgen som denne, starter jeg gjerne med tabernakelbønnen. Og den starter jo ved "tempelporten" Jesus sier i Joh 10

 9 Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite.

Døren til templet og til Faderen er JESUS; 

  • Gud med oss
  • Messias
  • Guds kraft manifestert
  • Guds lam

Jeg så for meg denne morgenen at jeg var på vei til denne porten da jeg satte meg ned for å lese og be. Da tenkte jeg på David som elsket å gå til templet. Jeg fant fram Salme 27 igjen - en fantastisk salme!

  4 Én ting ber jeg Herren om,
          dette ønsker jeg:
          å få bo i Herrens hus
          alle mine dager,
          så jeg kan se Herrens skjønnhet
          og være i hans tempel.
          
   
  5 Han gjemmer meg i sin hytte
          på den onde dagen.
          Han skjuler meg i sitt telt
          og løfter meg opp på klippen.
          
   
  6 Nå rager mitt hode høyt over fienden omkring meg.
          Med jubel vil jeg bære fram offer i hans telt.
          Jeg vil synge og spille for Herren.

Jeg ler litt her jeg sitter, for plutselig tenkte jeg "Jeg har blitt forelsket i kong David" Jeg har så mye å lære av den mannen! Og så takknemlig for alt han deler av tro, følelser og erfaringer. Tenk å fortsatt være så betydningsfull, flere tusen år etter sin død?! Uansett hva David møtte fant han styrke i Herren sin Gud. 

Så går jeg altså inn gjennom portene der jeg starter med lovsang. Bli gjerne med i bønn for dagen og helgen. 

Salme 100;

Rop med jubel for Herren, all jorden!
     2 Tjen Herren med glede,
          kom fram for ham med jubel!
     3 Kjenn at Herren er Gud!
          Han har skapt oss, vi er hans,
          vi er hans folk og den flokken han gjeter.
     4 Kom gjennom portene hans med takkesang,
          inn i forgårdene med lovsang!
          Lov ham, velsign hans navn!
     5 Herren er god, evig er hans miskunn,
          hans trofasthet varer fra slekt til slekt.

Jesus oppfordret flere ganger til "alenetid" med Gud. Han gikk selv foran som et godt eksempel i dette. Det jeg har lyst til å oppmuntre deg til, er at om du ønsker å bruke tabernakelbønnen, eller skriftsteder i bønnen din så les det gjerne høyt for deg selv. For det ligger kraft (tror jeg) i det talte ordet. Som om vi proklamerer for "makter og myndigheter i himmelrommet" - og for oss selv! (Ef.6)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar