Dere skal søke meg, og dere skal finne meg når dere søker meg av hele deres hjerte. (Jer 29:13)
Selvfølgelig er det til trøst at Gud lar seg finne! Men så må jeg innrømme at jeg kjente litt uro over dette "når dere søker meg av HELE deres hjerte"
Som Jesus sier i Matt 22;37-39
Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
Det er ganske ransakende, er det ikke? Hvor stor er min kjærlighet egentlig?
Jeg vet at jeg ikke ville vært troen for uten!
Jeg er så takknemlig for hva Han har gjort og vært for meg gjennom livet.
Vanligvis elsker jeg å lese Guds Ord og reflektere over det. Men hvor høyt prioriterer jeg dette? Elsker jeg virkelig av hele mitt hjerte, hele min sjel og med all min forstand?
Jeg vet at jeg ikke ville vært troen for uten!
Jeg er så takknemlig for hva Han har gjort og vært for meg gjennom livet.
Vanligvis elsker jeg å lese Guds Ord og reflektere over det. Men hvor høyt prioriterer jeg dette? Elsker jeg virkelig av hele mitt hjerte, hele min sjel og med all min forstand?
Mens jeg har reflektert over dette, kom jeg på Peter, som kjempet med dårlig samvittighet da Jesus spurte ham "Elsker du meg?"
Jesus spurte tre ganger, og det er mange teorier om hvorfor Jesus gjorde det. Jeg har også en :-D Jeg tror Jesus merket tanker og følelser som Peter kjempet med. Han elsket Jesus, men hans nederlag overdøvet det hele - som om hele han ropte "hvordan kunne jeg, dersom jeg elsket?!"
Kanskje Jesus spurte flere ganger, nettopp for at Peter skulle slippe taket i dette og overbevise seg selv om at JA - Du vet alt, og likevel .... jeg elsker Deg Jesus!
Jesus spurte tre ganger, og det er mange teorier om hvorfor Jesus gjorde det. Jeg har også en :-D Jeg tror Jesus merket tanker og følelser som Peter kjempet med. Han elsket Jesus, men hans nederlag overdøvet det hele - som om hele han ropte "hvordan kunne jeg, dersom jeg elsket?!"
Kanskje Jesus spurte flere ganger, nettopp for at Peter skulle slippe taket i dette og overbevise seg selv om at JA - Du vet alt, og likevel .... jeg elsker Deg Jesus!
Jesus sier også at jeg skal elske min neste som meg selv. Jeg er glad for at Jesus sa det i denne rekkefølgen; Elske Gud - min neste - meg selv. For det ene påvirker det neste.
Vi elsker fordi han elsket oss først. (1.Joh 4;19)
Men når starten er satt, bør det settes i en sirkel. For hvordan jeg elsker meg selv, påvirker også hvordan jeg elsker min neste.
For litt siden skrev jeg også om kvinnen som smurte Jesu føtter med en kostbar salve, hvorpå Jesus sier
Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite. (Luk 7;47)
Hun kjente seg utvilsom elsket! Hennes synder var tilgitt. Hun hadde tatt imot NÅDE.
Det handler om å ta imot. Ikke streve med å være god nok i seg selv. Rett og slett overgi seg til Ham som virkelig elsker.
Det handler om å ta imot. Ikke streve med å være god nok i seg selv. Rett og slett overgi seg til Ham som virkelig elsker.
Så kanskje min uro og rastløshet handler om nettopp det. Jeg trenger igjen å ta imot nåde og kjærlighet, så jeg igjen kan være i stand til å elske.
I påsken feirer vi den største kjærligheten som noen gang har vist. Jesus døde for våre misgjerninger for at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom (Jes 53;5)
For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skulle gå fortapt med ha evig liv. (Joh 3;16)
For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skulle gå fortapt med ha evig liv. (Joh 3;16)
Det er nåde over nåde! Jeg takker Deg Herre, for at jeg er frelst av nåde. I dag ber jeg om at denne kjærligheten og nåden virkelig må synke ned i mitt hjerte - så jeg igjen kan elske både Deg, min neste og meg selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar