I dag stoppet jeg opp ved denne velkjente lignelsen (Luk 15) Jeg har alltid syntes det har vært stort at det var nettopp JESUS som fortalte den, og som på den måten viser hvem Gud er. For ingen vet jo bedre enn Han hvem Gud ER. Vi kan lære, erfare og ane hvem Gud er. Men Jesus VET hvem Han Er.
Det hadde vært artig og hørt alle menneskene rundt Jesus, da Han fortalte lignelsen. Hvordan reagerte de? Hva snakket de sammen om etter at de hadde hørt historien? Og disiplene, hvordan var samtalen dem imellom? Noen spørsmål til Jesus hadde de sikkert også.
Jeg vil jo tro at det var reaksjoner på denne sønnen som ble møtt med så ufortjent kjærlighet.
Er det virkelig sant at Gud er så god?
Kanskje de til og med mente at Gud var FOR god her?
Jesus viser faktisk forståelse for reaksjonen, ved å fortelle om broren. Som om Han sier "Tenk dere om!" Det beste ved historien er jo at Far her viser kjærlighet til dem begge!!
En ting er i alle fall sikkert - Guds kjærlighet handler om NÅDE, ikke om velfortjent gunst.
Jeg tenker på denne sønnen som jobbet og slet på gården, og som syntes han fortjente så mye bedre... også han trengte å SE og erfare fars kjærlighet. "Gutten min, alt mitt er ditt - ser du det ikke?"
4Men da Guds, vår frelsers godhet og kjærlighet til menneskene ble åpenbart, 2:11. Joh 3:16. 5frelste han oss, ikke på grunn av rettferdige gjerninger som vi hadde gjort, men etter sin miskunn, ved badet til gjenfødelse og fornyelse ved Den Hellige Ånd, Joh 3:5.Apg 15:11. Rom 3:20,28. Ef 2:4. 5:26. 2Tim 1:9. 6som han rikelig har utøst over oss ved Jesus Kristus, vår frelser, Joel 3:1. Apg 2:4,17. Rom 5:5. 7for at vi, rettferdiggjort ved hans nåde, skulle bli arvinger til det evige liv, som vi håper på. (Titus 3;4-7)
Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med denne veldige makt og styrke 20 reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. 22 Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle. (Ef.1)
16 Jeg ber om at han som er så rik på herlighet, må styrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin Ånd, 17 så Kristus ved troen kan bo i deres hjerter, og dere kan stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet. 18 Da kan dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, 19 ja, kjenne hele Kristi kjærlighet, som er mer enn noen kan fatte, og bli fylt av hele Guds fylde. 20 Han som virker i oss med sin kraft, og kan gjøre uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstår, 21 ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alle evigheter! Amen. (Ef.3)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar