onsdag 22. mars 2023

Takknemlighet og kjærlighet

 Han var nå i Betania, i Simon den spedalskes hus. Og mens han lå til bords der, kom en kvinne som hadde en alabastkrukke med ekte, meget kostbar nardussalve. Hun brøt i stykker alabastkrukken og helte salven ut over hodet hans. 

Matt 26:6 ff. Joh 12:1 ff. 4Men noen ble harme og sa seg imellom: Hva skal det tjene til å sløse bort salven slik? 5Denne salven kunne jo ha vært solgt for mer enn tre hundre denarer og gitt til de fattige. Og de skjente på henne. 6Men Jesus sa: La henne være! Hvorfor plager dere henne? Hun har gjort en god gjerning mot meg. 7De fattige har dere alltid hos dere, og når dere vil, kan dere gjøre vel mot dem. Men meg har dere ikke alltid. 5Mos 15:11. 8Hun gjorde det hun kunne. Hun har på forhånd salvet mitt legeme til gravferden. 16:1. Joh 19:40. 9Sannelig sier jeg dere: Hvor som helst i hele verden evangeliet blir forkynt, skal også det hun gjorde, fortelles til minne om henne.  (Mark 14)

Det er en velkjent historie, og vi hører mest om denne Maria som ga så mye. Det viser hennes kjærlighet til Jesus! 
I dag la jeg mest merke til at Simon ble kalt "Simon den spedalske" Jeg er ganske sikker på at Simon var helbredet, siden de satt sammen og spiste sammen. Spedalske var jo sett på som urene, og de holdt avstand til dem for ikke å bli smittet. Derfor er det egentlig litt underlig å se hans reaksjon. For hans kjærlighet til Jesus burde jo vært like stor som hennes?
Vet du hva jeg tenkte på nå? At forskjellen er at Simon var helbredet i kroppen, mens denne kvinnen høyst sannsynlig var helbredet i hjertet. I Luk 7;47 sier Jesus

Derfor sier jeg deg: Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite.

Det er stort å bli helbredet i kroppen. Og det er stort å bli løst fra tanker som binder. Men størst av alt er å få syndene tilgitt - renset hjerte. Når livet går ut fra det, da kjenner vi Hans kjærlighet og kan elske tilbake.

Jesus, jeg kommer til Deg i dag, og takker for blodet som renser fra all synd. Blodet som gir styrke og kraft. Blodet som beskytter. Det viser Din kjærlighet til meg. Jeg vil bli i Din kjærlighet, så jeg igjen kan elske Deg og de som er rundt meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar