tirsdag 7. februar 2023

Herre, led meg på evighetens vei

Jer 8 var et tungt kapittel, om Herrens dom...

4Du skal tale til dem: Så sier Herren:
Hvem er det som faller og ikke står opp,
går bort og ikke vender tilbake?
5Hvorfor skal dette folket i Jerusalem
stadig falle fra?
De holder fast ved sitt svik
og vil slett ikke vende om. 5,23
6Jeg har lyttet og hørt etter.
Det er ikke sant, det de sier.
Ingen angrer sin ondskap
og sier: «Hva har jeg gjort!»
Alle løper vilt av sted
som en hest stormer fram i strid.
7Selv storken under himmelen
kjenner sine faste tider;
turtelduen, svalen og trosten
passer tiden da de skal komme.
Men folket mitt kjenner ikke
den rett som Herren krever. 
8Hvordan kan dere si: «Vi er vise,
vi har Herrens lov hos oss»?
Skriverne har jo forfalsket den
med sin løgngriffel.

11Lettvint vil de lege
skaden i mitt folk
når de sier: «Fred, fred!»
– og så er det ingen fred.

Det er ikke bare jeg som syntes dette var tungt stoff. Profeten selv bærer også på sorg i dette budskapet;

18Jeg er tynget av ulegelig sorg,
mitt hjerte er sykt.
19Hør nødropet fra mitt folk
rundt omkring i landet!
Er ikke Herren på Sion,
er ikke byens konge der?
Hvorfor har de krenket meg
med sine gudebilder,
med fremmede guder som ingenting er? 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til denne teksten. Jeg ville likevel dele den - for også dette er en del av Ordet. En del av hvem Gud er. Og en del av vår historie. Noe vi trenger å lære av. For også i dag lar vi oss absolutt påvirke av samfunnet rundt oss. Av tanker og holdninger, meninger og tradisjoner. Og mye mer. Hvem og hva preger oss mest? 
Jeg syntes kanskje det vanskeligste er når det fortelles om at de trodde alt var i orden - også er tilstanden egentlig helt på bonn.. (v.8) Lettvinte ord løsninger som vi velger å tro på, men som egentlig ikke holder mål (v.11)
Åpenbaringen 3 tar også opp dette tema. Men heldigvis gir den også håp om at endring er mulig. Da gjelder det å søke på rette sted! Og være åpen for dette;
Fordi du sier: Jeg er rik og har overflod og fattes intet, og du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken, 18så råder jeg dig at du kjøper av mig gull, glødet i ild, forat du kan bli rik, og hvite klær, forat du kan klæ dig i dem og din nakenhets skam ikke skal bli åpenbaret, og øiensalve til å salve dine øine med, forat du kan se! 

Herre, i dag ber jeg også med salme 139;
  23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 
Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.

Takk Herre, at jeg kan bli rik I DEG, renset og ren I DEG, salve til mine øyne så jeg ser DEG.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar