onsdag 11. januar 2023

Mitt indre bibliotek

I dag leste jeg fra Matt 4;

1Da ble Jesus av Ånden ført ut i ørkenen for å fristes av djevelen. Mark 1:12 ff. Luk 4:1 ff. Heb 2:18. 4:15. 2Og da han hadde fastet i førti dager og førti netter, ble han til sist sulten. 2Mos 34:28. 5Mos 9:9,18. 3Og fristeren kom til ham og sa: Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli til brød! 27:40,43. 1Mos 3:1-7. Sal 2:7. 1Tess 3:5. 4Men han svarte og sa: Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn. 5Mos 8:3. Joh 4:34. 5Da tok djevelen ham med seg til den hellige by og stilte ham på templets øverste hjørne. 6Og han sier til ham: Er du Guds Sønn, så kast deg ned! For det står skrevet: Han skal gi sine engler befaling om deg, og de skal bære deg på hendene, for at du ikke skal støte din fot mot noen stein. v.3. Sal 91:11,12. 7Jesus sa til ham: Det står også skrevet: Du skal ikke friste Herren din Gud. 5Mos 6:16. Jes 7:12. Apg 15:10. 1Kor 10:9. 8Igjen tok djevelen ham med opp på et meget høyt fjell, og viste ham alle verdens riker og deres herlighet. 9Og han sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg, dersom du vil falle ned og tilbe meg. 16:26. 10Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan! For det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene. 16:23. 5Mos 6:13. 10:20. 11Da forlot djevelen ham, og se, engler kom og tjente ham.

Nå kunne jeg sagt litt om faste kanskje. Men det jeg vil ta tak i, var "våpenet" Jesus hadde i kampen mot den onde. "Det står skrevet" Dette minnet meg om noe jeg hørte på gudstjenesten sist søndag. Predikanten startet sin preken med å spørre "Om du kunne reise tilbake til bibelens tid, hvor ville du valgt å være?" Mens alle satt og tenkte på dette, sier predikanten "Nå leter dere i deres indre bibliotek, og det er verdifullt"

Mitt indre bibliotek. Historien til Jesus her, viser også hvor viktig og verdifullt dette biblioteket er. Dagens tekst er en oppmuntring til å øke dette biblioteket. Jo mer jeg leser, jo sterkere utrustet vil jeg være i det jeg måtte møte. Tror jeg :-) I tillegg er jo Ordet min veileder, min trøst og styrke. En måte å høre fra Gud og bli kjent med Ham på. 

I dag vil jeg takke for Ordet! 
8 Herrens lov er fullkommen,
        den gir sjelen nye krefter.
        Herrens lovbud er pålitelig,
        det gir den uerfarne visdom.
   
  9 Herrens påbud er rette,
        de gir glede i hjertet.
        Herrens bud er rent,
        det får øynene til å stråle.
   
 10 Frykten for Herren er ren,
        den varer til evig tid.
        Herrens dommer er sanne,
        rettferdige er de alle.
   
 11 De er dyrebarere enn gull,
        enn fint gull i mengde,
        og søtere enn honning
        som drypper fra vokskakene.
   
 12 Ja, din tjener tar imot
        den rettledning budene gir;
        å holde dem gir stor lønn.
   
 13 Men hvem kan merke sine feiltrinn?
        Tilgi meg hver synd jeg ikke vet om.
   
 14 Ja, vern din tjener mot skammelige synder,
        så de ikke får makt over meg.
        Da kan jeg være hel i min ferd,
        frikjent for store overtredelser.
   
 15 
Ta vel imot de ord jeg taler,
        la mitt hjertes tanker komme fram for deg,
        Herre, min klippe og min gjenløser
!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar