fredag 27. januar 2023

Hvilken Gud ser du...?

Jeg fikk lyst til å spørre, for det er underlig hvor forskjellig vi ser på det vi leser? Har du merket hvor lett det blir fargelagt av våre egne erfaringer og meninger? Det er nesten skummelt hvor lett det er å finne bekreftelser på det vi selv mener. Det gjelder selvsagt meg også!

Jeg tør påstå at den som har oversatt Jer.2 også var preget av sine egne meninger. Han har valgt å legge til følgende overskrifter;

- Herren klager over folkets frafall
- Herren vil straffe folket

Herrens klage og straff. Det er ikke feil, for Herren uttrykker sin skuffelse, og proklamerer konsekvenser. 
Men hvilken Gud ser du når du leser dette?

Herrens ord kom til meg, og de lød så:  2 Gå og rop ut så det høres i Jerusalem:
        Så sier Herren:
        Jeg kommer i hu din ungdoms troskap,
        din kjærlighet i trolovingstiden,
        da du fulgte meg i ørkenen,
        i et land der ingen kan så.
     3 Israel var hellig for Herren,
        førstegrøden av hans avling.
        Alle som ville sluke folket, måtte bøte;
        ulykke rammet dem,
        lyder ordet fra Herren.
     4 Hør Herrens ord, du Jakobs ætt,
        alle slekter i Israels hus.
     5 Så sier Herren:
        Hva galt fant fedrene deres hos meg,
        siden de gikk bort fra meg
        og holdt seg til guder som ikke duger,
        så de ble udugelige selv?
     6 De spurte ikke: «Hvor er Herren,
        som førte oss opp fra Egypt
        og ledet oss gjennom ørkenen,
        et land med stepper og kløfter,
        et land med tørke og mørke,
        et land der folk ikke ferdes
        og ingen mennesker bor?»
     7 Jeg førte dere til et veldyrket land,
        hvor dere fikk nyte frukten og grøden.
        Men da dere kom dit inn,
        gjorde dere landet mitt urent
        og forvandlet min odel til en styggedom.
     8 Prestene spurte ikke: «Hvor er Herren?»
        Og de som sysler med loven, kjente meg ikke.
        Hyrdene falt fra meg,
        profetene spådde ved Ba’al
        og holdt seg til gagnløse guder.
     9 Derfor vil jeg fremdeles
        føre klagemål mot dere,
        lyder ordet fra Herren,
        ja, føre klagemål mot deres barnebarn.
    10 Dra til kitteernes øyer og se,
        send bud til Kedar og undersøk nøye,
        ja, se om noe slikt har hendt!
    11 Har noe folk byttet bort sine guder
        – enda de ikke er virkelige guder?
        Men mitt folk har byttet bort sin ære
        mot det som ikke gagner.
    12 Bli rystet, du himmel,
        og skjelv av redsel over dette!
        lyder ordet fra Herren.
    13 For to onde ting har mitt folk gjort:
        De har gått bort fra meg,
        kilden med levende vann,
        og de har hogd seg brønner,
        sprukne brønner som ikke holder vann.

Først forteller Han om den gjensidige kjærligheten som en gang var, og videre (slik jeg ser det) er det sorg og savn hos Gud over at folket har vendt ham ryggen. Det er som om Gud faktisk ikke helt forstår hvordan de kunne velge som de gjorde. 

Tenk om Gud hadde gitt opp, og bare overlatt oss til oss selv? Han kunne faktisk ha gjort det. Gud som vi sviktet gang på gang, Han gjennomførte likevel sin frelsesplan. Nå er veien åpen, men også i dag er det mange som i likhet med Israel her, velger sine egne veier. De vet ikke hva de går glipp av. Og mange tror Gud er en som henger over oss og truer med straff... Og de som tror dette, vil faktisk finne eksempler i bibelen på at de har rett. Også i dette kapitlet finner det det. 

 Joh 1;18 sier  Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Faderens favn, han har vist oss hvem han er.

JESUS er det sanne bildet av Gud. Jeg tror de fleste vil være enige i at Jesus var et godt menneske som gjorde andre vel og ønsker alle det beste. Det er JESUS som er det sanne gudsbilde. Det bekrefter for meg hva jeg selv ser i Jer.2. En Gud som sørger og lengter etter dem Han elsker, men som ikke lenger gjengjelder denne kjærligheten. 

Gud straffer... ja, jeg ser det også. Men målet er ikke å utslette. Målet er at de skal oppdage Ham igjen og vende om. 

Er det en god Gud? 
Hva er en god forelder? En som alltid lar barna gjøre som de vil, eller en som våger å sette grenser? 
En som bare glatter over, eller en som våger å protestere og veilede rett?
En som gir barnet absolutt alt det måtte ønske seg, eller en som lærer barnet takknemlighet selv over små ting?

Herre, Du er stor og mektig. Det er ikke mulig å kjenne og forstå hele Deg. Men jeg ber Herre, om at vi som tror på Deg, skal bli bedre på å vise hvem DU ER. Fortsett å veiled oss Herre. For også vi som tror, trenger å se mer og mer av hvem DU ER. 
Hva er det rette bildet? 
Noen ser bare en Gud som straffer.
Andre ser bare en Gud som elsker. 
Noen ser en Gud som er begge deler... 

En ting vet jeg i alle fall. Gud er større en vi kan fatte. Jes 9;6-7 sier
        Hans navn skal være:
        Underfull Rådgiver, Veldig Gud,
        Evig Far og Fredsfyrste.
        Så skal herreveldet bli stort
        og freden være uten ende
Det forteller en liten del av hvem Han er :-D

Jeg leste videre i Matt 16 der Jesus spør disiplene
 15 Han sier til dem: Men dere, hvem sier dere at jeg er? 16 Da svarte Simon Peter og sa: Du er Messias, den levende Guds Sønn. 17 Jesus svarte ham og sa: Salig er du, Simon, Jonas sønn! For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg, men min Far i himmelen.

Kjente jeg ble så glad for svaret Jesus ga til Peter. "Det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg, men min Far i himmelen"
Det ble rett og slett et bønnesvar på dagens bønn. Gud kan og vil åpenbare mer og mer for oss hvem Han ER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar