onsdag 6. juli 2022

Bevar ditt hjerte

 I dagens kapittel (Nehemja 13) tar Nehemja et oppgjør med holdninger i forhold til loven. Det virker som sløvheten hadde tatt helt overhånd, og ting var ikke så nøye. Presten forsømte sine oppgaver og mistet flere og flere av sine medarbeidere. Og i ett av de hellige lagrene hadde han innredet en liten hybel i stedet, til en slektning. v.4

Nehemja rydder opp i dette.

Så oppdager han at mange handelsfolk brøt sabbaten, og vanhelliget den. 

Nehemja tok et oppgjør med dette også. Både ved å bruke ord og sine hender (han dro dem etter håret - skal si han var nidkjær!) v.25

Jeg trakk på smilebåndet da, men så kom et viktig vers som gjør at Nehemjas arbeid er verdt å tenke på...

'Var det ikke på den måten Israels konge Salomo forsyndet seg? Blant de mange folk var det ingen konge som ham. Og han var elsket av sin Gud. Gud satte ham til konge over hele Israel. Men endog ham forførte de fremmede kvinner til synd.

Salomo - elsket av Gud - men likevel ødelagt av dårlige valg over tid.

Jeg antar at det var mange som reagerte sterkt på Nehemja, der han ropte ut om loven og pirket borti manges samvittighet. Men av og til er det dette som må til - å bli provosert til en forandring. Til omvendelse.

Davids bønn fra salme 139 er alltid like aktuell;

    23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,

          prøv meg og kjenn mine tanker!

    24 Se om jeg følger avguders vei,

          og led meg på evighetens vei!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar