fredag 5. november 2021

Sosiale medier

Jeg starter med å sitere forfatteren fra "Livgivende ord" i dag;

(SItat)  Jeg kunne ikke avslutte denne leseplanen som handler om å SNAKKE LIV uten å kommentere denne verden av sosiale medier vi lever i. Sosiale medier har uten tvil en STOR påvirkning på tankene våre og derfor også sinnet vårt. Det er en svært dominerende kilde til input. Har du betraktet den positive, livgivende verdien til sosiale medier versus den negative og destruktive fellen den vanligvis er? 
Veldig mange mennesker lider av angst og depresjon i disse dager. Jeg tror det kan spores tilbake til den overveldende mengden av negativ input, i tillegg til minimal mengde av livgivende tid i naturen eller Guds ord. Om det er TVen din, Facebook, Twitter eller Instagram, trenger du å vurdere skjermtiden din. De fleste av oss blir overrasket når vi ser antall timer vi faktisk bruker med ansiktet limt til en skjerm. Ikke misforstå meg. Jeg tror det finnes livgivende bilder, poster og videoer. Men i for stor grad er vi villige til å fylle sinnet vårt med søppel, selvglorifisering og pompøsitet gjennom mye slikt negativt input. De fleste av oss er ignorante til sammenhengen mellom skjermtid og depresjon. De fleste av oss tenker ikke over at INPUT påvirker OUTPUT. 
Verdenen, nyhetene og våre omstendigheter kan få oss til å føle at vi vandrer i en ørken eller en ufruktbar ødemark. Sjelene våre tørster etter liv og trenger å bli foret med livgivende mat. Hans Ord. Hans skapelse. Hans fellesskap. Føler du deg deprimert av å ha vandret for lenge i ørkenen eller den ufruktbare ødemarken av sosiale medier og skjermtid? Kom til det levende vann og la han tilfredsstille sjelen din. Skru av skjermene og åpne Guds Ord. Be ham møte deg der og la hans Ord komme til live. Gå ut. Gå en tur. Fly en drage. Les en god bok. Møt en venn som er livgivende.  (Sitat slutt)

Det ble mye sitat i dag, men her mener jeg forfatteren er inne på noe viktig. Hva vi fyller oss med har virkelig betydning for livskvaliteten! Jeg fikk lyst til å dele en erfaring jeg gjorde i starten på dette året. Jeg bestemte meg for å faste en dag i uka i 21 uker, og samtidig faste hele denne tiden fra TV. Det ble så absolutt en positiv erfaring for meg. 
Men når vi sjekker opp skjermtid er det verdt å vurdere både TV, PC og mobil. I alle fall for mange av oss :-D

Dagens Ord å grunne på;

Matt 6;33  Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!

Salme 119;105  Ditt ord er en lykt for min fot og et lys på min sti.

Salme 63;1-5  En salme av David, da han var i Juda ørken. Gud! Du er min Gud! Tidlig søker jeg deg. Min sjel tørster etter deg, mitt kjød lengter etter deg i et tørt og uttørket land, hvor det ikke er vann. Slik har jeg skuet deg i helligdommen, da jeg så din makt og din herlighet. 
For din miskunnhet er bedre enn livet. Mine lepper priser deg. Slik vil jeg love deg hele mitt liv, i ditt navn vil jeg oppløfte mine hender.

2.Tim 3;16  Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet

Ef.5;16  så dere kjøper den laglige tid, for dagene er onde.

Å kjøpe den laglige tid - ja, hva velger jeg å bruke tiden min på i dag? Tenk at jeg hele tiden har valg. Hvor lett er det ikke å bare synke ned i sofaen og skru på TV når jeg er sliten? Hvorfor ikke synke ned i sofaen og sette på litt vakker musikk i stedet? Eller gå ut og nyte litt sol og natur? 

Jeg ber med forfatterens bønn i dag;
(Sitat)  Å Herre! Hjelp meg med å begrense skjermtiden min og øke kvalitetstid med deg. Jeg vil leve et fryktløst liv og tale liv til andres hjerter. Jeg vet det starter med meg. (Sitat slutt)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar