mandag 18. oktober 2021

Salme 102

Det er ingen tvil om at salmisten har det vondt, her han roper til Gud;

1Bønn av en elendig, når han tæres av lengsel og utøser sin sorg for Herrens åsyn. 2Herre, hør min bønn og la mitt rop nå fram til deg! 3Skjul ikke ditt åsyn for meg den dagen jeg er i nød! Vend ditt øre til meg, skynd deg å svare meg den dagen jeg roper! 31:3. 69:18. 4For mine dager er svunnet bort som i røk, mine ben brenner som ild. 5Mitt hjerte er som solsvidd og visnet gress, for jeg har glemt å ete mitt brød. 6Mens jeg sukker høylytt, er jeg blitt til bare skinn og ben. Job 19:20. Klag 4:8. 7Jeg ligner pelikanen i ørkenen, jeg er blitt som uglen på øde steder. 8Jeg ligger våken, jeg er blitt som en enslig fugl på taket. 9Mine fiender spotter meg hele dagen. De som raser mot meg, sverger ved meg.  

Jeg sitter her og er nokså slapp, etter en natt med lite søvn. Vondt i halsen og ikke helt i slaget. Så jeg skal innrømme at dagens bønn også er litt ... slapp. Men hva er mitt problem, sammenlignet med salmisten? Eller andre som virkelig lider nød. 

Det er nesten utrolig å lese fortsettelsen av salmen. For til tross for sine lidelser holder han troen oppe. og han er fortsatt like trofast mot sin Gud. 

13Men du, Herre, du troner til evig tid. Ditt minne varer fra slekt til slekt. 9:8. 29:10. 135:13. Klag 5:19. 14Du vil reise deg, du vil forbarme deg over Sion, for tiden er kommet til å være nådig, den fastsatte tiden er kommet. 51:20. Jes 49:13 ff. 60:10. Sak 1:12. 15For dine tjenere elsker steinene på Sion, og de har medynk med dets støv. 16Hedningefolkene skal frykte Herrens navn, alle jordens konger din herlighet. 67:8. 68:30. 138:4. 17For Herren skal bygge Sion opp igjen, han skal åpenbare seg i sin herlighet. 18Han skal vende seg til de hjelpeløses bønn, han vil ikke forakte deres bønn. 19Dette er skrevet for den kommende slekt. Det folk som skal bli skapt, skal prise Herren. 22:31,32. 48:13. 20For han har skuet ned fra sin høye helligdom, fra himmelen ser han ned på jorden 21for å høre fangens sukk, for å løse dødens barn, 79:11. 146:7. 22for at de skal forkynne Herrens navn på Sion og hans pris i Jerusalem, 23når de samler seg, folkeslag og kongeriker, for å tjene Herren. 

Herre takk for at Du er den samme, uansett hvordan jeg har det, eller hva jeg måtte føle. Hos meg går dagene opp og ned, og svinger fra styrke til svakhet... Men hos deg er det ingen skiftende skygge (Jak 1;17) Takk for salmisten som minner meg på at jeg alltid kan lovsynge deg, uansett hva jeg måtte oppleve eller føle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar