mandag 25. oktober 2021

Prioriter gavmildhet

Å sette seg åndelige mål var hovedtema i denne bibelleseplanen. Men først måtte vi se på et par grunnleggende ting. Og det startet med omvendelse. 

Omvendelse er ikke bare å si at jeg tror - det er rett og slett en ny livstil. Som forfatteren av planen skrev "Omvendelse er ikke bare en bønn eller noen ord vi sier. Gjerningene våre skal vitne om at vi lever annerledes når vi lever for Gud."

Og hva slags gjerninger snakker vi om? 

Døperen Johannes ga dem dette svaret i Luk 3:

  10 «Hva skal vi da gjøre?» spurte folk. 11 Han svarte: «Den som har to kjortler, skal dele med den som ikke har noen, og den som har mat, skal gjøre det samme.» 12 Det kom også noen tollere for å bli døpt, og de sa til ham: «Mester, hva skal vi gjøre?» 13 «Krev ikke inn mer enn det som er fastsatt», svarte han. 14 Også noen soldater spurte ham: «Hva skal så vi gjøre?» Og til dem sa han: «Press ikke penger av noen ved vold eller falske anklager, men nøy dere med lønnen deres.»

I Salomos Ord 31;20 står det "Hun åpner sin hånd for den trengende og rekker ut sine hender til den fattige."

Det burde ikke være slik, men det ble faktisk en tankevekker for meg. For det er lett å først tenke på seg selv, og bare dele litt av sin overflod (etter at jeg først har sjekket at jeg har nok ... liksom ...)

Men tenk på hvor mye Gud har gitt for meg. ALT - til og med gått i døden for min skyld. Også står jeg der og tenker meg om, før jeg deler litt... Å være raus burde bli enda mer av min livsstil!

En av åndens frukter er gavmildhet. Takk for at Du minner meg på det! Og enda mer; takk for din store gavmildhet mot meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar