lørdag 23. oktober 2021

En smakebit av hvem Gud er

I dag leste jeg fra 5.Mos 23, v.7-8  "du skal ikke avsky egypteren, for du har levd som fremmed i hans land. Deres ætt i tredje ledd kan få være med i Herrens menighet."

Jeg syntes dette forteller mye om Gud. Tenk hva egypterne gjorde mot Israel i mange år. Holdt dem fast med makt og drev dem som slaver. Gud kjempet en kamp for å redde sitt folk ut av Egypt.
Likevel glemmer han ikke det gode de hadde gjort.

En annen ting Gud tar vare på, står i salme 56;
"Du har talt mine hjemløse skritt,
mine tårer har du samlet i din lærflaske.
Står det ikke i din bok?"

Og ikke minst blir våre bønner tatt vare på. I Åp 5;8 står det
Da det tok boken, falt de fire skapningene og de tjuefire eldste ned for Lammet. Hver av dem hadde en harpe og gullskåler fulle av røkelse, det er de helliges bønner.

Men våre synder? I Jesaja 43;25 står det;
«Jeg, ja Jeg er Han som sletter ut dine overtredelser for Min Egen skyld. Dine synder skal Jeg ikke minnes mer.»

Hvilken Gud vi tror på!

Herre, i dag vil jeg be for de som ikke kjenner deg. 
Noen kjenner deg ikke i det hele tatt.
Andre vet litt om hvem du kanskje kan være..
Noen har kjent deg en gang, men valgt å gå videre uten deg.
Også har vi noen som ser deg som en skremmende Gud de ikke våger å nærme seg.
Ja, noen tror til og med at du ikke vil ta i mot dem.. 

Men Du Gud, er først og fremst kjærlighet! Når du gjør oss (meg også!) oppmerksom på hva som er galt, så er det ikke for å dømme - men for å vise meg veien ut av det. Veien hjem til Deg - der hvor jeg hører hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar