lørdag 11. september 2021

Sak 9 og 10

I dagens første kapittel, som virkelig er et STORT kapittel, profeterer Sakarja om en omsorgsfull Gud som frelser. Det er en profeti om JESUS. 

Den åpner med dom, som vi jo ha møtt noen ganger gjennom gamle testamentet. Men jeg har også lagt merke til at Gud sørger når han gjør det. For hans lengsel er jo noe mer enn å dømme, han lengter etter sitt folk, og å være hos dem. I Jesus åpner han en stor mulighet for dette. Det vi ikke klarte selv, det tok Han på seg.

9 Rop høyt av glede, Sions datter,
        bryt ut i jubel, Jerusalem!
        Se, din konge kommer til deg.
        Rettferdig er han, og seier er gitt ham;
        ydmyk er han og rir på et esel,
        på den unge eselfolen.


 16 Den dagen skal Herren deres Gud
        berge sitt folk som en saueflokk.
        Som steiner i et diadem
        skal de funkle i hans land.


I dag vil jeg takke Gud for akkurat dette - det største av alt - frelsen i JESUS, og det håp dette gir for alle. Herre, jeg ber også for de som enda ikke har sett det, eller tatt imot dett livet fra deg. Spesielt ber jeg for mine nærmeste. Legger dem i dine hender i dag! Din nåde og velsignelse er over dem.

Be Herren om regn
        når tiden for vårregnet er inne.
        Det er Herren som skaper uværsskyer
        og gir menneskene regnskyll,
        så de får vekster på marken.


Slik åpner det neste kapitlet, og jeg tenker med en gang på vår egen kirke og ber om et åndelig regnskyll som bare Gud kan gi, et åndelig regn som får kirken til å vokse.

Videre leser vi igjen om Guds kjærlighet til sitt folk. Selv om folket sviktet gang på gang, så er Gud trofast. Han glemmer aldri sitt folk. Å det tror jeg fortsatt på. "Herre, jeg ber for ditt folk her i Åros!"

6 Jeg vil gjøre Juda-ætten sterk,
        og Josefs ætt gir jeg seier.
        Jeg lar dem bosette seg igjen,
        for jeg er barmhjertig mot dem.
        Ja, det skal gå dem
        som om jeg aldri hadde forstøtt dem,
        for jeg er Herren deres Gud,
        og jeg vil bønnhøre dem.

7 Efraims menn skal bli som helter,
        de skal være glade til sinns
        som når en drikker vin.
        Deres barn skal glede seg ved synet
        og deres hjerter fryde seg i Herren.


  12 Jeg vil gjøre dem sterke i Herren,
        og de skal ferdes i hans navn,
        lyder ordet fra Herren.


        AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar